اهمیت و تاثیر رنگ برند ، آموزش انتخاب برند متناسب با کسب و کار
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

اهمیت و تاثیر رنگ برند ، آموزش انتخاب برند متناسب با کسب و کار

آیا شما هم از دیدن رنگ‌های شاد و متنوع لذت می‌برید؟ آیا شما هم نقاشی‌های رنگی را به نقاشی‌های بی‌رنگ ترجیح می‌دهید؟ آیا شما هم با دیدن رنگ‌های گرم اشتهایتان زیاد می‌شود؟ آیا شما هم با دیدن رنگ آبی و سبز احساس آرامش می‌کنید؟ رنگ موردعلاقه‌تان کدام یکی از رنگ‌های جعبه رنگ است؟ در ادامه به بررسی مفصل رنگ برند می‌پردازیم.

از دیرباز رنگ‌ها بر روی روحیه مردم تاثیرات متفاوتی داشته‌اند. در گذشته همه چیز درباره رنگ‌ها تنها در حد یک تصور بود اما امروزه می‌توان به کمک روانشناسی رنگ‌ها به تاثیرات شگرف آن‌ها پی برد.

با توجه به اهمیت برندینگ در عصر حاضر، رنگ برندها هم اهمیت بالایی پیدا کرده‌اند. به همین خاطر در این مطلب به موضوع رنگ برند و روانشناسی رنگ برند می‌پردازیم تا ببینیم انتخاب یک رنگ مناسب چطور می‌تواند بر کسب‌وکار ما تاثیر بگذارد. برای دریافت این موضوع با ما همراه باشید.

چرا رنگ برند مهم است؟

بگذارید با یک مثال به اهمیت رنگ در برند پی ببریم؛ به رنگ زرد ایرانسل فکر کنید. اگر رنگ ایرانسل سبز یا قرمز بود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ خب حقیقتاً اتفاق خاصی نمی‌افتاد اما رنگ زرد خیلی بیشتر به آن می‌آید. رنگ قرمز کوکاکولا چی؟ اگر رنگ پس‌زمینه کوکاکولا مشکی یا صورتی بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

جواب باز هم همین است: «رنگ قرمز بیشتر از سایر رنگ‌ها به برند کوکاکولا می‌آید». راستش را بخواهید موضوع فقط همین نیست؛ رنگ‌ها می‌توانند پیامدهای عمیق‌تری داشته باشند که در ادامه به بررسی پیام هر رنگ هم خواهیم پرداخت.

رنگ سفید، آبی و مشکی ماشین‌های BMW، رنگ قرمز و آبی پپسی، رنگ آبی و سفید فیسبوک، طیف صورتی، قرمز و نارنجی اینستاگرام و …. همگی حس خاصی را در ما ایجاد می‌کنند که آن حس ما را به روح هر برند پیوند می‌زند.

به خودتان فکر کنید، اگر یک لوگوی ساده بدون رنگ و فونت جلوی رویتان قرار دهند، چه پیوند احساسی می‌توانید نسبت به لوگوی چنین برندی داشته باشید؟

ممکن است معنی نامی که برای برند انتخاب شده چیزهایی را در ذهن شما تداعی کند اما یک رنگ متناسب می‌توانست این معنی را برای ذهن شما تکمیل کند. فکر می‌کنم دیگر به اهمیت رنگ برند پی برده باشید. بنابراین بیایید به سراغ دیگر جنبه‌های رنگ برند برویم.

بهترین رنگ برای برند کدام است؟

نمی‌توان گفت یک رنگ خاص، مثلاً آبی یا قرمز می‌تواند بهترین رنگ برای هر برند باشد؛ چرا که انتخاب رنگ به ذات برند مربوط می‌شود؛ اینکه چه نامی برای برند خود انتخاب کرده‌اید، در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و چه چیزی را می‌خواهید به مخاطبان خود انتقال دهید، همگی در انتخاب رنگ مناسب برای برندتان موثر هستند.

بنابراین هیچ رنگ ثابتی برای تمام لوگوها وجود ندارد. اگر سه کسب و کار موفق در ایران شما در زمینه سلامت یا تولید محصولات ارگانیک باشد، چه رنگی را برای آن ترجیح می‌دهید؟ زرد، سبز یا قرمز؟!

اگر کسب‌وکار شما در زمینه رستوران‌داری یا فست‌فود باشد، چه رنگی را برای برند خود برمی‌گزینید؟ زرد، قرمز یا آبی؟! تحقیقات نشان داده است که رنگ سبز برای موضوع سلامت و رنگ قرمز برای کسب وکارهای مرتبط با شکم و غذا می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

این در حالی است که اکثر کسب‌وکارهای مرتبط با تکنولوژی از رنگ آبی در ترکیب رنگی برند خود استفاده می‌کنند. بنابراین بسته به نوع فعالیت خود باید رنگ متناسبی را انتخاب کنید.

رنگ‌ها چه نمادهایی دارند؟

برای آن‌که بتوانیم یک رنگ مناسب برای برند خود انتخاب کنیم باید از پیام رنگ‌ها آگاه باشیم. در اینجا لیستی از پیامدهای هر رنگ را قرار داده‌ایم که به کمک آن می‌توانید رنگ برند مناسب خود را پیدا کنید:

  • رنگ قرمز (نماد هیجان، شور، خشم، گرسنگی، قدرت، سرعت)
  • رنگ آبی (نماد دانش، آرامش، اعتماد، امنیت، بلوغ، جدیت)
  • رنگ زرد (نماد خوشبختی، دوستی، جوانی، شادابی، شادی)
  • رنگ سبز (نماد طبیعت، تعلق، سرسبزی، رشد، تعادل)
  • رنگ مشکی (نماد مهارت، لاکچری بودن، تشریفات، راز، مدرنیته)
  • رنگ سفید (نماد صلح، پاکی، فضیلت)
  • رنگ صورتی (نماد دوستی، نرمی، پرورش، لوکس، جوانی)
  • رنگ قهوه‌ای (نماد جدیت، مردانگی، قابلیت اطمینان)
  • رنگ خاکستری (نماد سازش، خونسردی، بلوغ)
  • رنگ نارنجی (نماد بازیگوشی، انرژی، نشاط، سرگرمی)
  • رنگ بنفش (نماد حکمت، معنویت، اقتدار، امتیاز، زنانگی، پیشروی)

با توجه با نماد و پیام هر رنگ به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که چه رنگی می‌تواند برای برند ما مناسب باشد. بنابراین اگر فعالیت شما می‌خواهد امنیت را در ذهن مخاطبین تداعی کند، رنگ‌های قهوه‌ای و آبی گزینه‌های مناسبی هستند. همانطور اگر فعالیت شما می‌خواهد حس آرامش را در مخاطبین‌تان ایجاد کند، رنگ‌های بنفش، سبز و آبی گزینه‌های مناسبی خواهند بود.

آیا می‌توان از چند رنگ برای برند استفاده کرد؟

برای رنگ برند می‌توان علاوه بر یک رنگ از طیفی از رنگ‌ها استفاده کرد. به برند «گوگل» فکر کنید. Google هم رنگ زرد و هم زرد، قرمز، سبز و آبی دارد. حالا به برند ایرانی همراه اول بینیدشید؛ همراه اول هم دو رنگ نارنجی و آبی را در برند خود دارد.

بنابراین استفاده از دو یا چند رنگ در برندها می‌تواند چند پیام مکمل را به مخاطبین ارائه کند. تصور کنید کسب‌وکار شما هم هیجان و هم امنیت را می‌خواهد به مخاطبین انتقال دهد، در این‌صورت ترکیب دو رنگ هیجانی و آرامش‌بخش می‌تواند برای رنگ برند شما انتخاب شود.

اگر رنگ مناسبی برای برند خود انتخاب نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به اینکه هم نام برند و هم رنگ برند پیام‌های مخفی به ناخودآگاه انسان‌ها صادر می‌کنند، انتخاب اشتباه رنگ می‌تواند پیام نامناسبی را به مخاطب انتقال دهد.

برای مثال می‌توان به رنگ قهوه‌ای در ترکیب رنگ برند یک رستوران اشاره کرد! البته ممکن است لوگو یا طرح برند آن رستوران بسیار شیک طراحی شده باشد اما قطعاً رنگ قهوه‌ای نمی‌تواند پیام روشنی در مورد خوشمزگی یا گرسنگی به شما انتقال دهد. در عوض رنگ قهوه‌ای در رنگ برند کافی‌شاپ می‌تواند بسیار شیک بوده و نماد قهوه خالص باشد.

رنگ آبی برای آیس‌پک بسیار مناسب است اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که نه تنها رنگ برند، بلکه اگر رنگ دکور یک رستوران آبی باشد، شما هرگز نمی‌خواهید در آن رستوران غذایی میل کنید! بنابراین اگر رنگ برند اشتباه انتخاب شود، می‌تواند پیام نامناسبی را به ذهن هوشمند ناخودآگاه انسان انتقال داده و باعث ایجاد یک حس خاص در انسان شود.

این حس خاص می‌تواند هم افراد را به سمت برند سوق داده و هم ایشان را از رفتن به سمت آن برند بازدارد. پیشنهاد ما این است که ریسک نکنید و برای انتخاب رنگ برند از رنگ‌های مشخصی استفاده کنید.

ترکیب رنگ‌های متفاوتی که خارج از رنگ‌های اصلی قرار دارند می‌تواند ریسک بزرگی در انتخاب رنگ برند باشد؛ مگر اینکه فلسفه یا یک علم قوی در پشت آن رنگ وجود داشته باشد یا از اثربخشی آن مطمئن باشید.

اگر رنگ‌ها درست و در جای خود به کار برده نشوند، می‌توانند معانی دیگری برای افراد داشته باشند؛ مثلاً رنگ قرمز که نماد هیجان بود در جای نامناسب ممکن است نماد خطر، نزاع یا تجاوز باشد. همین‌ طور رنگ سبز در جای نامناسب ممکن است نماد خستگی، بی‌حسی یا حسادت باشد.

انتخاب رنگ برند چه اصولی دارد؟

با توجه به مطالبی که تا به اینجا عنوان شد می‌توان اصول انتخاب رنگ برند را به شیوه زیر بیان کرد:

  • هدف برند

هدف برند اولین فاکتور تعیین کننده در انتخاب یک رنگ مناسب برای برند است. در واقع نحوه کار شما و هدف از انجام آن می‌تواند منجر به انتخاب یک رنگ خاص شود. مثلاً اگر کار شما به تکنولوژي مربوط است، رنگ آبی، فست‌فود رنگ قرمز، سلامت رنگ سبز و شادی می‌تواند رنگ زرد داشته باشد.

  • هویت برند

گاهی رنگ مناسبی را براساس هدف برندمان انتخاب می‌کنیم اما می‌خواهیم هویت ملی، مذهبی، منطقه‌ای یا …. را در برند خوید جای دهیم، در چنین شرایطی یا باید رنگ متفاوتی را انتخاب کنیم که اهداف مجزایی را به مخاطبان انتقال دهد یا اینکه از ترکیب دو رنگ استفاده کنیم که هریک بیانگر یکی از اهداف ما باشد.

  • انتخاب تکی یا ترکیبی رنگ‌ها

انتخاب رنگ تکی برای برند می‌تواند  اثرگذاری آن را به حداکثر برساند. اگر موضوعات هویتی و اهداف پی‌در‌پی برای یک برند وجود نداشته باشد، بهترین انتخاب برای برندها، رنگ‌های تکی است.

اما اگر مانند مثال فوق می‌خواهید دو یا چند هدف را در رنگ برند خود بگنجانید، می‌توانید از ترکیب رنگی استفاده کنید. اگرچه هدف انتخاب یک یا چند رنگ می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما شما می‌توانید سلیقه خود را نیز دخیل کرده و در نهایت با در نظر گرفتن تمام شرایط رنگ مناسبی را برای برند خود در نظر بگیرید.

  • مثبت بودن

هر کسب‌وکاری برای رونق گرفتن به محبوبیت در نزد مردم نیاز دارد. محبوبیت هم به مثبت بودن بستگی دارد. در واقع مردم هرگز به دنبال برندهایی نمی‌روند که حس بد یا ترس در آن‌ها ایجاد کند. بنابراین مثبت بودن جنبه رنگ هم می‌تواند در محبوبیت برند نقش زیادی داشته باشد. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که بسته به نوع برند حس خوب و مثبتی را در مخاطبین ایجاد کند.

  • ثابت بودن

اگر رنگ خود را براساس مناسبت یا رنگ فصل خاصی در نظر بگیرید، بعدها مجبور خواهید شد که آن را تغییر دهید. تغییر رنگ هم پروسه‌ای زمانبر است. بنابراین هیچ مراسم، فصل یا موضوع را خاصی را در انتخاب رنگ برند خود دخیل نکرده و تنها در پی تاثیرگذاری درست آن باشید. انتخاب رنگ برند مناسب می‌تواند برای سال‌های سال ثابت و اثربخش باقی بماند.

رنگ برندهای مشهور جهان نماد چه چیزی هستند؟

نماد و رنگ برندهای مشهور جهان، حرف‌های جالبی برای گفتن دارند. از جمله این نمادها و رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نماد و رنگ برند کمپانی اپل (Apple)

سیب گاز زده شده شرکت اپل هیچ رنگ خاصی ندارد و تقریباً شیشه‌ای است. اما در مورد انتخاب شکل خاص آن نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی سیب گاز زده اپل را به سیبی که بر سر نیوتن افتاده و باعث کشف قانون جاذبه شده تشبیه می‌کنند، برخی این سیب را به مرگ آلن تورینگ «پدر علم کامپیوتر» نسبت می‌دهند که در زمان مرگش یک سیب گاز زده در کنارش پیدا کردند.

برخی هم این سیب را به سیب درخت دانشی که توسط آدم و حوا خورده شد نسبت می‌دهند. البته جالب است بدانید که ارائه کنندگان این لوگو خود داستان‌های دیگری درباره انتخاب این لوگو تعریف می‌کنند.

  • نماد و رنگ برند اتومبیل‌های بی‌ام‌دبیلیو (BMW)

شرکت بی‌ام‌دبیلیو که قریب بر ۱۰۰ سال از سابقه آن می‌گذرد، در گذشته به تولید هواپیما می‌پرداخت. پس از جنگ جهانی این شرکت به تولید اتومبیل پرداخت اما لوگوی آن همچنان همان لوگویی بود که برای تولید هواپیما از آن استفاده می‌کردند. قسمت‌های سفید لوگوی این شرکت نمایانگر ملخ هواپیما و قسمت‌های آبی هم نمایانگر آسمان هستند. با بهترین طراح لوگو آشنا شوید.

  • نماد و رنگ برند مجموعه گوگل (Google)

گفته می‌شود در ابتدا برای انتخاب رنگ برند گوگل از رنگ‌های اصلی استفاده کرده‌اند اما بعدها برای اینکه منحصر به فرد بودن، بدون مرز بودن، خلاقیت و پیروی نکردن از قوانین گوگل را نشان دهند، اقدام به انتخاب چند رنگ در ترکیب رنگی برند گوگل کردند.

  • نماد و رنگ برند سایت آمازون (Amazon)

فلش نارنجی زیر عنوان مشکی آمازون هم نماد لبخند است و هم حرف a  را به حرف z پیوند داده است، به این معنی که در آمازون از a  تا z را می‌توان پیدا کرد. رنگ نارنجی هم ترکیب مناسب و خوبی با رنگ مشکی ایجاد کرده است و نمای بصری زیبایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

  • نماد و رنگ برند کمپانی سیسکو (Cisco)

کمپانی بزرگ سیسکو که در زمینه شبکه فعالیت دارد، نام خود را از حروف آخر سانفرانسیسکو گرفته است که زادگاه آن است. خطوط بالای عنوان سیسکو در لوگوی این شرکت هم رنگ آبی دارد که به معنای شبکه است و نماد پل معلق معروف کالیفرنیا هم هست.

  • نماد و رنگ برند تولیدی آدیداس (Adidas)

برند آدیداس مشکی است و رنگ دیگری ندارد. علامت سه خط این کمپانی هم برگرفته از سه خطی است که برای زیبایی روی یک سری اولیه از کفش‌های این تولیدی زده می‌شد. بعدها سه خط بالای نام آدیداس به شکل کوه درآمد که نمادی از ورزش و تلاش باشد.

  • نماد و رنگ برند کمپانی‌های مک‌دونالد (Mcdonalds)

رنگ قرمز پس‌زمینه کمپانی‌های زنجیره‌ای فست فود مک‌دونالد برای اشتها، گرسنگی و خوشمزگی مورد استفاده قرار گرفته است. آرم زرد رنگ وسط لوگوی این کمپانی نیز الهام گرفته از هدف موسس این کمپانی است که در نظر داشت شکل ظاهری ساختمان‌های ارائه فست‌فود خود را به شکل M مانند دربیاورد.

علاوه بر مواردی که عنوان شد، نمادهای بسیار مشهور دیگری در جهان وجود دارند که همگی نام و رنگ خود را از موضوعات جالبی الهام گرفته‌اند. برندهای مشهور ایرانی نیز هریک نماد خاصی برای خود دارند. اگر توجه کنید در نماد بیشتر ناوگان‌های هواپیمایی ایران می‌توان نماد یک پرنده را مشاهده کرد. بیشتر این شرکت‌ها رنگ آبی که نماد آسمان است را برای لوگوی خود انتخاب کرده‌اند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، انتخاب یک رنگ مناسب برای برند از اهمیت بالایی برخوردار است. البته در معرفی نماد و رنگ برند شرکت‌های معروف جهانی به مواردی برخوردیم که هیچ رنگ خاصی نداشتند.

”]

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که در صورت نبود رنگ، کیفیت و استمرار می‌تواند باز هم یک برند را به شهرت و محبوبیت جهانی برساند. اگرچه اگر همین کمپانی‌ها در لوگوی خود از رنگ استفاده می‌کردند، ممکن بود بسیار بیشتر از آنچه که هستند مورد استقبال قرار بگیرند.

رنگ‌ها نه تنها در انتخاب برند بلکه در انتخاب هرچیز دیگری می‌توانند تعیین‌کننده باشند. نمی‌توان گفت در صورت انتخاب نکردن رنگ با چالش‌های بزرگ روبه رو می‌شویم، اما استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند لذت، روحیه و حس خاصی را در درون مخاطبین خاص یک کسب‌وکار ایجاد کند.

گفتیم که اصول انتخاب رنگ برند می‌تواند شامل هویت برند هم باشد؛ بنابراین موضوعات ملی و وطنی می‌تواند  در لوگوی شخصی افراد هم مورد استفاده قرار بگیرد. هرکسی از نماد خاصی برای لوگوی خود الگوبرداری می‌کند و هیچ ممانعتی برای این کار وجود ندارد.

رنگ برندهای معروف بیشتر رنگ‌های اصلی و روشن است تا بتواند حس مثبت در مخاطبین ایجاد کند. بنابراین تاثیر رنگ برند در برند سازی برای همه آشکار است. یادتان باشد که بهترین رنگ برند می‌تواند مثبت‌ترین و باثبات‌ترین رنگ برای آن باشد.

برخی از سوالات رایج:

۱. اهمیت رنگ در برندسازی چیست؟

روانشناسی رنگ ها تاثیر زیادی در تقویت قدرت بصری افراد در جذب شدن به یک محصول دارند به همین جهت بهتر است به روانشناسی رنگ ها دقت شود.

 

۲. نداشتن رنگ مناسب برای یک برند چه تاثیری بر آن دارد؟

با توجه به تاثیری که هر رنگ در جذب مخاطب دارد نداشتن رنگ ثابت و مشخصی برای هر موضوع در یک برند باعث بی انگیزه شدن مخاطب برای استفاده از محصول می شود.

 

۳. به چه نکاتی در انتخاب رنگ برند باید دقت کرد؟
۱. هدف برند
۲. هویت برند
۳. ثابت بودن
۴. توجه به روانشناسی رنگ ها



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست