مشکلات کنکور و عدم موفقیت در کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

مشکلات کنکور و عدم موفقیت در کنکور

ما در مقالات متعددی درباره شیوه مطالعه در کنکور و راههای آن مطلب نوشتیم:

مطالعه درست برای کنکور و شیوه کسب رتبه برتر در آزمون کنکور دانشگاه

برترین شیوه مطالعه برای کنکور و روش مطالعه PQR5جهت آزمون کنکور

و همچنین مقالاتی درباره موفقیت در کنکور و راههای کسب رتبه برتر و تک رقمی در کنکور نوشتیم:

موفقیت در کنکور سراسری

رازهای موفقیت در کنکور و آزمون دانشگاه سراسری

اما یک اصل مهم را فراموش کردیم و ان این است که موانع و مشکلات کنکور و کنکوریها را هم باید بشناسیم مشکلات داوطلبان کنکور در سالی که آزمون کنکور دارند اگر زیاد نباشد کم هم نیست و چه بسا این موانع و مشکلات موجب عدم موفقیت کنکوریها در آزمون سراسری دانشگاهها شود . در این مقاله تلاش داریم تا دشواریها و مشکلات کنکوریها را در سالی که کنکور دارند و با آن مواجه می شوند را شرح دهم :

 

یاس و نا امیدی از رسیدن به هدف :

داوطلبان با شروع مطالعه برای کنکور سراسری برای خود هدفی در نظر می گیرند که مثلا در فلان رشته در فلان دانشگاه قبول شوند و به ادامه تحصیل بپردازند. در ابتدای امر با توجه به انگیزه های شخصی و انگیزه هایی که از سوی خانواده و مشاورین و دوستان خود می گیرد با روحیه فوق العاده و انرژی وصف ناپذیری شروع به حرکت می کند ولی در طول مسیر با پیش آمدن مشکلاتی از قبیل جا ماندن از برنامه مطالعاتی که به دلیل نداشتن انعطاف در برنامه آنهاست و یا خراب کردن آزمون های آزمایشگاهی روحیه خود را به کل می بازند و به همین ترتیب ممکن است داوطلب چندین هفته را از دست بدهد و با مقایسه کردن خود با رقبا خود را شایسته هدفی که در ابتدای امر برای خود در نظر گرفته بودند ندانند.

رها کردن مطالعه در بعضی از مقاطع :

اکثر داوطلبان در بعضی از ماه های سال مطالعه را رها می کنند. این اتفاق بیشتر در ماه های بهمن و اسفند که مطالعه دروس پیش دانشگاهی ۲ شروع می شود اتفاق می افتد. و با توجه به نزدیک بودن به تعطیلات عید و خانه تکانی منازل و آماده شدن خانواده ها برای سال نو این اتفاق می افتد. به داوطلبان توصیه می شود برای سبقت گرفتن از بسیاری از داوطلبان که این ایام را به خاطر دلایلی که ذکر شد از دست می دهند، در سالن های مطالعه در کتابخانه ها این ایام را نیز به خوبی به مطالعه دروس بپردازند و یک قدم به هدفی که دارند نزدیک تر شوند. البته با شروع سال نو در ماه اردیبهشت نیز شاهد چنین اتفاقی در بین داوطلبان بوده ایم.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که کنکور سراسری مثل مسابقه دو استقامت است. باید انرژی خود را به خوبی برای تمامی مسیر تقسیم بندی کنند. قرار نیست بعضی از ماه ها حتی شب ها نیز به مطالعه بپردازند ولی در عوض چندین هفته را به دلیل خستگی مفرط و یا بیماری در اثر نخوابیدن شب ها از دست بدهند.

داشتن افکار منفی از جمله مشکلات در سال کنکور :

در سال کنکور داوطلبان با افراد مختلفی برخورد خواهد داشت و به ناخواسته ممکن است تحت تاثیر افکار این افراد قرار بگیرد. ممکن است این افراد که اکثر آن ها از همکلاسی های دانش آموز هستند به او افکار منفی دهند و از ادامه مسیر او را دلسرد کنند. باید داوطلبان بدانند که دنیای پیرامون ما پر از فراوانی است و یقین داشته یاشند به هر چیز که تفکر کنند و به آن ایمان بیاورند آن را جذب می کنند. پس بهتر است که از افرادی که روحیه شما را خراب می کنند دوری کنند و با توکل جستن از خدای بزرگ در مسیر قدم بگذارند و تمام تلاششان را بگزارند و در انتها نتیجه کار را به خداوند بزرگ واگذار کنند که هر چه خیر است در راه آن ها قرار دهد.

نداشتن برنامه مطالعاتی مناسب :

داشتن برنامه مطالعاتی مناسب به داوطلب کمک می کند که به درستی و با دید باز به جلو حرکت کند. برنامه مطالعاتی مناسب باید برنامه فردی باشد و با توجه به نقاط قوت و ضعف داوطلب در دروس مختلف باشد. برنامه مطالعاتی باید بین برنامه کلاسی داوطلب و برنامه آزمون آزمایشی ان تناسب و هماهنگی داشته باشد. برنامه مطالعاتی باید دارای انعطاف باشد به این صورت که روز هایی برای جبران درس هایی که مطالعه نشدند در نظر گرفته شود تا در صورتی که داوطلب از برنامه عقب افتاد دچار استرس نشود و بتواند در روز های تعیین شده درس ها را مطالعه کند.

برنامه باید هم شامل برنامه کوتاه مدت باشد و هم برنامه بلند مدت و ذکر شود که در چه ماهی چه دروسی مطالعه  شود برای چه دروسی تست زنی انجام گیرد و چه دروسی مرور مجدد می شود و در نهایت کار جمع بندی هر مبحث در چه ماهی از سال انجام می گیرد.

نداشتن مشاور ( راه بلد کنکور ! ) :

داشتن یک مشاور خوب یعنی کسی که در تمامی ایام سال حواسش به شما باشد از مهمترین ابزار های موفقیت برای هر داوطلب است. مشاوران باید افرادی باشند که سختی کنکور های سال های اخیر را به عین لمس کرده باشند و متوجه شده باشند که دیگر نمی شود با برنامه های مطالعاتی کیلویی که در ما بین سال های ۷۰ تا ۸۴ راهکار مناسبی بود در کنکور های مفهومی و ترکیبی سال های اخیر موفق شد. انتخاب مشاور خوب از مهم ترین انتخاب های هر داوطلب در سال کنکور است چرا که در حکم فانوس هستند و  راه را به شما نشان می دهند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط پول دوست