انتخاب شغل خوب ، بررسی ویژگی های شغل خوب
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

انتخاب شغل خوب ، بررسی ویژگی های شغل خوب

در این نوشته قصد داریم پیرامون شغل مناسب و ویژگی‌شغل خوب گفتگو کنیم، تا بدانیم شغل مناسب در تعریف ما چیست؟ و چطور میتوانیم با این نوع شناخت زندگی کاری بهتری را تجربه کنیم.

چرا پاسخ به سوال شغل خوب چیست اهمیت دارد؟

زمانی که به افراد پیشنهاد کاری میشود نکته قابل توجه و مدنظر در اولین نگاه تایم کاری و درآمد است. اما دانستن ویژگی شغل خوب و موقعیت شغلی مورد بحث یا شرایط کاری تا چه اندازه اهمیت دارد؟

پاسخ به این سوال میتواند بسیار تاثیر گذار و هائز اهمیت باشد. در مراحلی حتی نحوه ی پاسخگویی یا نوع نگاه شخص تعیین کننده خواهد بود.

مساله ی اصلی در یافتن یک شغل خوب این است، که ما بدانیم  ویژگی شغل خوب از نظرمان چیست؟  و در ادامه زمانی که میخواهیم کسب و کاری راه اندازی کنیم از خودمان بپرسیم آیا این شغل خوبی برایم هست یا نه؟ چرا که زندگی و سلامت روانی و فیزیکی ما به شدت تحت تاثیر عملکردهای حیطه شغلی و تاثیراتش بر ما میباشد.

شغل ما آن بخش از زندگی ماست که گاهی از دوران نوجوانی شروع میشود و بیشتر زمان بزرگسالی ما را در بر میگیرد. علاوه بر این تاثیراتش بر روان و بیولوژیک بدن ما در دهه‌های مختلف زندگی محسوس است.

شغل خوب چیست؟

وقتی صحبت از شغل و حرفه ی کاری به میان می آید، همیشه پاسخ به سوال شغل خوب چیست؟ یک جواب میلیون دلاری خواهد بود.

افراد شاغل در رتبه های متفاوت و با سمت های گوناگون همواره یک نظر واحد در مواجه با این سوال دارند.

عموما پاسخ ها حول محور درآمد میگردد. اما جالب اینجاست طبق پژوهش‌های معتبر درآمد در رتبه ی سوم مولفه های لازم در رضایت‌مندی شغلی مطرح است.

دانلد سوپر روان‌شناس مشهور(۱۹۷۵) میگوید: شغل خوب این امکان را فراهم میکند تا شما آن تصویری را که از خود در ذهن دارید، به فعل درآورید و آن را ابراز کنید.

شغل مناسب ما در واقع آن کاری است که حاضریم برای انجامش صبح با روحیه برخیزیم و تا پایان کار علی رغم تمام چالش‌ها نیرومندی خود را حفظ کنیم.

کاری است که ما با رسیدن به اولین سکوهای بلند، به جای جا زدن و استعفا دادن انعطاف را انتخاب میکنیم، و حاضریم برای فتح هر سکو با رها سازی پتانسیل‌هایمان و خلاقیت قدمان را به جایگاه جدید برسانیم.

تاثیر شغل مناسب در زندگی ما چیست؟

شغلی که انتخاب میکنیم تاثیر مستقیم بر سبک زندگی ما دارد.

با یک بررسی ساده میتوانیم به نتایج قابل توجهی برسیم. اگر انتخاب شغل صرفا برای کسب درآمد باشد، با توجه به هدف که همان کسب پول بیشتر است، ممکن است به هر فعالیتی دست بزنیم و برایمان مهم نباشد که چه تاثیراتی روی خودمان یا دیگران دارد.

اما برخی مشاغل هستند که علاوه بر اهداف مالی نیازهای معنوی را نیز ارضا میکنند. برای هر فرد زندگی کاری و اجتماعی پاسخگوی نیازهای ارتباطی او نیز هست. فرد با قرارگیری در محیط کاری بخشی از روانش که نیاز به انگیزه و به چالش کشیده شدن را دارد، پر میکند. علاوه بر این شغل ما در ارتباط با ارزش‌های وجودیمان میتواند، در بلند مدت ما را تبدیل به فرد دیگری کند. حتما این جمله را شنیده‌اید که افراد پس از مدتی شبیه به آن کاری میشوند که انجام میدهند. این جمله گواه نکته‌ای است که متذکر شدیم.

در بررسی تاثیرات فیزیکی میتوان گفت فعالیت کاری ما به طور مستقیم بر ساعت بیولوژیک بدن ما تا ثیرگذار است. ساعات کاری، محیط کار همچنین میزان و نوع فعالیت فیزیکی بر سلامت فرد شاغل موثرند.

اگر فرد در سنین نوجوانی و جوانی وارد عرصه‌های کاری شود، لازم است تاثیرات نوع فعالیت و حرفه‌ی خود را بر نقطه نگاهش در آینده مد نظر داشته باشد. دایره اطلاعات اجتماعی ما، استعدادها و خلاقیت‌هایمان در محیط‌های پویای کاری پیشرفت بیشتری دارد. در ابعاد  دیگر زندگی کاری موفق خانواده، ازدواج و معاشرتهای ما را نیز دستخوش تغییر قرار میدهد. بسیاری از افراد اذعان داشته‌اند که مسائل کاریشان به شدت بر ازدواجشان اثر گذاشته در نهایت برای برطرف کردن موارد پیش‌آمده نیازمند کمک حرفه‌ای بوده‌اند.

 

از کجا بدانیم شغلمان ویژگی های شغل خوب را داراست ؟

یکی دیگر از پرسش های حرفه ای  افراد در زمینه ی رضایتمندی شغلی این است

واقعا من به چه شغلی میتوانم علاقه مند باشم؟از کجا بدانم عاشق چه شغلی هستم؟

در نگاه اول این سوال ها نباید با پیچیدگی های دنیای حرفه ای شغلی پاسخ داد.  بهترین پاسخ در درون فرد نهفته است و زمان بروز آن را به سادگی میتوان در نحوه ی برخورد با شروع هفته ی کاری جست.

اگر شروع روز کاری برایتان انگیزه بخش یا محرک پویایی است این شغل میتواند برایتان مناسب باشد. و برعکس اگر حتی با فکر کردن به یک هفته‌ی کاری پیش‌رو احساس خستگی و بی حوصلگی میکنید، این جاست که باید حواستان به چراغ های هشداری که در وجودتان روشن میشوند، باشید.

درآمد و ساعات کاری مناسب تنها دو مولفه از کیفیت های کاری را تعیین میکنند. اما تاثیر علاقه و انگیزه کیفیت رضایتمندی را تا چند سطح میتوانند بالا ببرد.

 

علائمی وجود دارد که به صدا درآورنده ی زنگ هشدار است و به شما میگوید به حرفه‌ی خود هوشیارانه تر نگاه کنید. باید یک تصمیم حرفه ای بگیرید و اندکی آینده نگر باشید.

شغل اصلی خود را انتخاب و تصمیم خود را جدی اجرا کنید.

مراقب اتفاقات قابل پیشگیری در این مسیر باشید. مثلا اگر بیش از حد صبر کنید در نهایت تسلیم میشوید.  پیشگیری از آثار مخرب زمانی قابل اجراست، که به علائم هشدار دهنده آگاه باشید که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

آیا شما برای تعطیلات آخر هفته انتظار میکشید؟

ایا همواره انتظار وقت استراحت را میکشید؟

ایا شما برای رسیدن به محل کار تاخیر دارید؟

آیا در مورد شغل جدیدتان رویا پردازی میکنید؟

آیا در مورد درخواست و ارتقاء شغل خود دچار تردید هستید؟

شما تنها نیستید

یک شغل مناسب برای شما میتواند نتیجه قرارگیری شما در یک موقعیت جدید یا یک اتفاق نتیجه مدت‌ها تفکر. در هر صورت لازم است، به دنبال واقعی کردن رویاهایتان باشید. نکته طلایی برای هر فرد در خودباوری اوست. باور به اینکه شما شایسته شادی، عشق و موفقیت هستید، تحرک و پویایی به همراه می‌آورد.

شغل شما ممکن است کاری باشد که دوست دارید انجام دهید نه کاری که پول زیادی بیاورد. حرفه‌ای که دوست دارید ممکن است از نگاه دیگران منفی باشد یا خانواده شما ان را دوست نداشته باشند اما شما از ان خسته نخواهید شد، و حاضرنباشید ان را تعویض کنید.

این خود شما هستید که تصمیم میگیریدف پای تصمیم‌هایتان می‌ایستید و آن‌ها را اجرایی میکنید. در این مسیر تنها نیستید و میتوانید از تجربه مشاوران و تشویق افرادی که حمایتتان میکنند استفاده کنید.

در این زمینه ما برایتان مجموعه‌ای از ویژگی‌ های شغل خوب و مناسب را در نظر گرفتیم، که برای هر فرد به صورت خصوصی میتواند دیدگاه جدیدی ایجاد کند.

ویژگی‌ شغل خوب چیست؟

در مقالات متعدد جهانی برای این مورد مطالب زیادی تدوین شده است. افرا در رشته‌های گوناگون سیاست، اقتصاد، مدیریت، روانشناسی و کسب و کار و بازار شناسی جهانی نظرات متفاوتی داشته‌اند، البته در چندین زمینه توافقاتی وجود دارد مثل: علاقه، مهارت و نیاز بازار.

اما پاسخ به این سوال در یک جمله میتواند کامل و سازنده باشد. ویژگی‌های یک شغل خوب، همسو با ویژگی‌ها و خواسته‌های فردی است، که به دنبال یافتن و انجام شغل زندگی‌اش میگردد.

در این جمله توجه به تفاوت‌های فردی که میتواند نقاط قوت منحصر به فرد بسازد، به چشم میخورد.

همه‌ی افراد با ویژگی‎‌های خود شناخته و از هم هویت سازی میشوند البته ویژگی شغل خوب هم در بلند مدت در ویژگی شخصیتی شما نقش اساسی دارد. انسان‌ها به دلیل تفاوت‌هایی که دارند، میتوانند در کنار هم به تکامل برسند. پس باید از این نعمتی که با آن خلق شدیم استفاده کنیم، تا نه فقط خود را بشناسیم، بلکه از نتایج این شناخت برای چشیدن لذت رسیدن و انجام دادن فعالیتی مناسب خودمان استفاده کنیم.

به خود عشق بورزیم و باور داشته باشیم کاری است که باید قله‌های موفقیت آن را فتح کنیم. این شغل باید شرایط و ویژگی‌های فردی ما را پاسخ دهد. فرمول یکسانی وجود ندارد. تنها فرمول واقعی در درون ما نهفته است. باید آن را بیرون بکشیم و پرداختش کنیم تا بتوانیم به برنامه‌ای قابل اجرا تبدیلش کنیم.

برای این منظور تمرینی تدوین کردیم که بتوانید با انجام آن اندکی بیشتر نسبت به خودتان آگاهی پیدا کنید.

تمرین عملی برای شناسایی ویژگی شغل خوب برای شما

۱-لیستی از مهارت‌ها، توانایی‌ها، خواسته‌ها و نقاط قوتتان تهیه کنید.

۲-حال برای هر کدام از این مولفه‌های فردی یا خواسته‌ها مسیری را برای شکوفایی و رسیدن طراحی کنید.

۳-اکنون محیطی را که میتوانید از این پتانسیل‌های فردی بهره ببرید یا به اهدافتان

(چه در زمینه کسب و کار و چه توسعه فردی) تجسم کنید.

۴-محیط کاری مناسب شما که دارای ویژگی‌های مورد نظر است، شتوسط خودتان شناخته شد.

۵- حال لازم است تا این شرایط را بازبینی کنید تا به تطبیق‌هایی که مد نظرتان هست برسید.

آیا شغل فعلی را باید رها کرد یا ویژگی شغل خوب را دارد؟

برخی از افراد به دلیل نارضایتی از شرایط کار خود مدام با تجسم شغل دلخواهشان ساعات کاری را تحمل و سپری میکنند. بله این یک واقعیت است که ممکن است شما مشغول انجام کاری باشید که ویژگی شغل خوب و مورد نظر شما را ندارد. اما به یاد داشته باشید بخشی از این ویژگی‌ها ساختنی است. بهتر است ابتدا پتانسیل‌های محیط فعلی را بررسی کنید. اندکی از چارچوب‌ها و محدودیت‎های ذهنی فاصله بگیرید و در شرایطی آرام و بدون سوگیری فعالیت فعلی‌تان را باز بینی کنید.

اگر محیط کاری شادی دارید، این یک ویژگی شغل خوب است. اگر مسیر رفت و آمدتان آسان و در دسترس است، اگر پله‌های ترقی را در نزدیکی خود احساس میکنید، اگر گستره کاریتان برای شما جذاب است، اگر شغل شما به افراد بسیاری کمک میکند، اگر درآمدتان مناسب است، اگر احساس مفید بودن دارید ویا فکر میکنید با خواندن این مطالب توانسته‌اید با کارتان ارتباط برقرار کنید، باید بگوییم همه این‌ها صفات و ویژگی شغل خوب هستند.

اما اگر با بالا رفتن اگاهیتان به این فکر میکنید که جایگاه شما در عرصه‌ی دیگر یا در محیطی دیگر تعریف شده لازم است اقداماتی را برای خارج شدن از این وضعیت انجام دهید. اما این اقدامات باید حرفه‌ای و قابل اجرا باشد به گونه‌ای که به موقعیت مالی و روانی شما آسیب نزند.

اینکه شما در انتخاب‌تان اشتباه کردید خطایی قابل جبران است و باید بپذیرید که اکنون این نیاز در شما ایجاد شده که به دنبال رویایتان روانه شوید.

فرصت را غنیمت بدانید و اجازه ندهید پروسه تحقق خواسته‌تان به تعویق بیوفتد.

همین حالا اقدام کنید اما همواره حرفه‌ای عمل کنید. اولین قدم میتواند گفتگو با یک فرد که در این زمینه تخصص دارد، باشد. در این صورت ریسک‌های احتمالی را سالم و کم میکنید.

توصیه

اگر هنوز به صورت جدی وارد بازار کار نشده اید یا نیاز به یافتن عرصه کاری مد نظرتان را احساس میکنید، پیشنهاد ما برایتان این است که روی گزینه شناخت خود بیشتر وقت بگذارید.

اینکه چه نوع دیدگاهی دارید؟ محرک های اصلی انگیزه بخش‌تان چیست؟

بودش و وجودتان برای انجام چه رسالتی خلق شده است؟

علاوه بر این ها سوالات تخصصی تر در زمینه کاری وجود دارند، که در مبحث برنامه‌ریزی شغلی و ویژگی شغل خوب بسیار مورد استفاده هستند. میخواهید رهبر باشید یا یک متخصص؟ میخواهید با چالش ها برقصید یا در یک چهارچوب از پیش تعیین شده حرکت کنید؟ از کجا باید شروع کنید؟ برنامه راهبری شما چیست؟ چطور برنامه هایتان را اجرا میکنید؟

نکته بسیار مهم این است که هیچ تیپ شخصیتی نسبت به دیگری برتری ندارند علاوه بر  این مشاوره ها برای ارتقا شخصیتی و خلق پتانسیل حداکثری افراد است.

زمانیکه برای رهایی از محدودیت ها اقدام به انجام مشاوره حرفه ای میکنید و زمانتان را برای توسعه فردی و زندگی کاریتان سرمایه گذاری میکنید تا زندگی بهتر و درآمد بیشتر را تجربه کنید با همراهی دکتر راه ها با سرعت بالاتری به تجربه تحقق خواسته ها دست میابید.

نکات مهم در انتخاب شغل خوب

این روزها شغل‌های خوب کم نیستند و باید در نظر داشته باشید که هر شغلی برای شخص خاصی مناسب است؛ برای مثال ممکن است همان شغلی که برای شما بسیار مناسب است برای نزدیک‌ترین دوست‌تان شغل مناسبی نیست. شغل‌های مناسب هر شخص به راحتی مشخص نمی‌شوند اما تست‌های روان‌شناسی خاصی وجود دارند که علایق و استعدادهای شما را مشخص می‌کنند و انتخاب شغل را برای شما راحت‌تر می‌کنند. بهتر است این تست روان‌شناسی در سنین نوجوانی و جوانی گرفته شود اما اگر به هر دلیلی تا کنون تست‌های مهارتی روان‌شناسی را شرکت نکرده‌اید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و مطمئن باشید که این کار در مسیر شغلی شما نقش مهمی خواهد داشت. البته از علاقه هم غافل نشوید، ممکن است شما به شغل خاصی علاقه داشته باشید اما مهارت خاصی در آن نداشته باشید. در این صورت با تلاش می‌توانید این مهارت را به دست بیاورید و به بهترین نتیجه ممکن برسید.

اگر در مسیر شغلی‌تان سعی کنید در حرفه‌های خاصی فعالیت کنید. یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید در مسیر شغلی‌تان موفق شوید این است که از یک متخصص باتجربه در حرفه خودتان استفاده کنید و در مسیر شغلی‌تان از او کمک بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که اگر حرفه شما امکان کارآموزی دارد بهتر است یکی دو سالی در مقام کارآموزی یک شخص حرفه‌ای باشید. البته کارآموزی شاید درآمدی نداشته باشد و یا درآمد آن بسیار کم باشد اما از طرف دیگر می‌توانید در کنار یک شخص حرفه‌ای تجربه کسب کنید و مشتریان خوبی جذب کنید. از طرف دیگر در نظر داشته باشید که کارآموزی این فرصت را به شما می‌دهد که برخی از پروژه‌های آسان را خودتان انجام دهید و اگر کارفرما از شما راضی باشد احتمالا بعد از ایام کارآموزی به صورت مستقیم با شما کار می‌کند.

همان‌طور که گفته شد شغل‌های خوب کم نیستند اما ممکن است برای اشخاص متفاوت باشند.  البته تغییر شغل ممکن است در روزهای اول انتخاب شغل جدیدتان کمی خطرناک باشد چراکه ممکن است شغل و درآمد خود را از دست بدهید. در این عنوان پیشنهاد می‌کنیم ابتدا شغل جدید خود را در وقت‌های آزاد جلو ببرید و در صورت داشتن رضایت از شغل قبلی خود استعفا دهید اما قبل از این کار حتما مطمئن شوید که به درآمد پایداری رسیده‌اید. درآمد پایدار در شغل خوب ممکن است از نظر هر شخص متفاوت باشد؛ شاید شما به ماهیانه ۲۰ میلیون تومان رضایت داشته باشید و دوست شما حقوق ۳ میلیون در ماه را یک درآمد خوب و مناسب بداند. به هر حال باید در نظر داشته باشید که شرایط افراد متفاوت است و نباید همه جنبه‌های شغلی را یکسان تصور کرد.

 

شغل خوب اینترنتی

امروزه بسیاری از مردم به‌دنبال شغل‌های اینترنتی هستند و رویای داشتن یک کسب و کار اینترنتی را دارند.  در این مطلب نیز می‌خواهیم شغل‌های خوب اینترنتی را برای شما توضیح دهیم و بررسی کنیم که چگونه با کمترین زمان و هزینه ممکن بهترین شغل اینترنتی را راه‌اندازی کنید.

راستش را بخواهید قبل از راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی باید به موضوعات زیادی توجه کنید تا بتوانید یک شغل خوب را راه‌اندازی کنید. شغل خوب می‌تواند زندگی شخصی و کاری شما را متحول کند پس سعی کنید زمان زیادی برای راه‌اندازی آن صرف کنید. مهم‌ترین نکته در شروع یک شغل خوب اینترنتی داشتن اطلاعات کافی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی است.

کسب و کارهای اینترنتی چند سالی است که در کشور ایران رونق گرفته و موجب کارآفرینی‌های زیادی شده است. برای این‌که بتوانید یک شغل اینترنتی مناسب راه‌اندازی کنید باید دقت زیادی به حوزه مورد نظرتان داشته باشید. برای مثال شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی ایده‌های بسیار نابی بودند که توانستند در زمان کمی کل بازار حمل و نقل درون شهری کشور را در اختیار بگیرند اما آیا چنین ایده‌ای هنوز هم جواب می‌دهد؟ جواب این سوال مسلما منفی است و باید در نظر داشته باشید که این بازار چند سالی است در حالت اشباع قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر راه‌اندازی یک کسب و کار در حوزه‌های خاصی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

البته اگر پول زیادی داشته باشید شاید بتوانید با شرکت‌های بزرگ حوزه مورد نظرتان رقابت کنید اما منظور ما از پول زیاد صد میلیون و دویست میلیون نیست. برای مثال اگر شخصی بخواهد به حوزه تاکسی‌های اینترنتی وارد شود باید سرمایه‌ای در حدود پانصد میلیارد تومان داشته باشد. این عدد تازه برای شروع کار است و در ادامه باید به‌صورت مداوم به این سرمایه، پول تزریق شود. اما حوزه‌های کوچک می‌توانند برای شروع یک کسب و کار اینترنتی بسیار ناب باشند. برای مثال فروشگاه اینترنتی مدیسه یکی از این فروشگاه‌هایی بود که در ابتدا با پوشاک فعالیت خود را آغاز کرد اما این روزها کالاهای بسیار زیادی را به فروش می‌رساند و به تازگی وارد حوزه سوپر مارکت یا همان دسته FMCG(کالاهای زود مصرف) نیز شده است. اما اگر از همان ابتدا می‌خواست در همه حوزه‌ها وارد شود قطعا به چنین موفقیتی نمی‌رسید.

مهارت‌های شغل خوب اینترنتی

بسیاری از افراد می‌پرسند که برای شروع یک کسب و کار اینترنتی چه مهارت‌هایی لازم است؛ پاسخ این سوال ممکن است بستگی به نوع آن کسب و کار داشته باشد اما در حالت کلی باید شخص مورد نظر یک آشنایی کلی با فضای دیجیتال داشته باشد و طراحی سایت و مباحث فنی هم در حد مبتدی کفایت می‌کند. در شروع کار بهتر است از یک نسخه سبک از ایده‌تان را به کمک یک سایت‌ساز و یا یک پیج اینستاگرامی راه‌اندازی کنید و بازخورد کاربران را بسنجید. در ادامه اگر به این نتیجه رسیدید که این شغل مناسب است و شغل خوب به حساب می‌آید می‌توانید آن را در ابعاد بزرگ اجرا و پیاده‌سازی کنید.

آشنایی با وردپرس(یک سیستم مدیریت محتوا) یکی از سریع‌ترین راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید ایده‌تان را در بستر اینترنت اجرا کنید اما باید در نظر داشته باشید که این سایت صرفا برای شروع کار است و ممکن است در ادامه مجبور به ساخت وب سایت اختصاصی شوید. همچنین آشنایی نسبی با شبکه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن بشود. برای سرازیر کردن کاربران به سایت‌تان می‌توانید از سئو استفاده کنید که نیاز به تخصص دارد اما استفاده از کاربران شبکه‌های اجتماعی و انتقال آن‌ها به وب سایت یکی از بهترین‌ و کم هزینه‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

نتیجه

در این مقاله با تعریف شغل مناسب و تاثیرات و دلایل اهمیت شناسایی آن آشنا شدیم. همچنین دریافتیم شناخت ویژگی‌ شغل خوب در درون ما نهفته است. علاوه بر این میتوانیم با انجام یک تمرین حرفه‌ای و کاربردی به شناخت نسبتا خوبی از شرایط درخواستیمان دست پیدا کنیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 16 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست