فرصت سازی استارت‌آپی از بحران برای کسب درآمد
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

فرصت سازی استارت‌آپی از بحران برای کسب درآمد

  در دنیای کسب و کار و کسب درآمد برخی استارت آپ ها ره یک ساله را یک شبه طی کرده و برخی از بحران و تهدیدها فرصت عالی برای رشد و پیشرفت در همه جنبه ها استفاده می کنند. ونمو Venmo استارت آپ خلاق و مبتکر ، که به عنوان یک کیف دیجیتالی، جزو اولین شرکت های پیشرو در زمینه‌ی تکنولوژی‌های مالی (fin-tech) بود که در حال حاضر از شکوفاترین حوزه‌های فناوری و کسب‌وکار در دنیا به شمار می‌آید داستان ونمو از ابتدا تا رشد جهانی جالب و خواندنی است ضمن اینکه ثابت می کند که از یک ایده کوچک و دم دستی می توان جهانی را متحول کرد و جاودانه شد.
 

چگونه می‌توان یک استارت‌آپ جاودانه شد؟

داستان پیدایش و پیشرفت حیرت‌انگیز شرکت «ونمو»(Venmo) را می‌توان به‌حق داستانی افسانه‌ای در دنیای استارت‌آپ‌ها دانست؛ داستانی که با ملاقات دو جوان در دانشگاه آغاز شد و با تأسیس یک شرکت تکنولوژیکی که سرمایه‌ی تأسیس آن‌ها را والدین این دو جوان با وام گرفتن از بانک فراهم کرده بودند، ادامه پیدا کرد و پس از چند سال با فروش آن شرکت با معامله‌ای چند میلیون دلاری پایان پذیرفت؛ اما یاد و جایگاه ویژه‌ی این شرکت شگفت‌انگیز تا سال‌ها در ذهن کسانی که سودای ورود به دنیای جذاب استارت‌آپ‌ها را دارند، خواهد ماند.

صحبت از شرکت ونمو است که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و جزو اولین شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی تکنولوژی‌های مالی (fin-tech) بود که در حال حاضر از شکوفاترین حوزه‌های فناوری و کسب‌وکار در دنیا به شمار می‌آید. این شرکت در مدت کوتاهی پله‌های ترقی را بالا رفت و آن‌قدر برای شرکت‌های بزرگ‌تر جذابیت پیدا کرد که توسط شرکت «برین‌تری»(Braintree) و سپس به‌وسیله‌ی شرکت مشهور «پی‌پال»(paypal) خریداری شد؛ اما شرکت ونمو چه کرد و چه نوآوری‌هایی را ایجاد کرد که این‌طور بین میلیون‌ها نفر در دنیا طرفدار پیدا کرد و شرکتی مانند پی‌پال را وسوسه کرد تا میلیون‌ها دلار برای خریداری آن بپردازد؟

ونمو در واقع یک کیف پول دیجیتالی است که با استفاده از آن، افراد اعم از خویشاوندان و دوستان می‌توانند به‌آسانی و با خیال راحت به همدیگر پول قرض بدهند و از همدیگر قرض بگیرند. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۵/۷ میلیارد دلار در سرتاسر جهان توسط این کیف پول دیجیتالی منتقل شد که ۱۷۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۴ بود. رشد خیره‌کننده‌ی ونمو در سال ۲۰۱۶ و پیش از واگذاری آن به پی‌پال نیز تداوم یافت ‌طوری که در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۶ رشدی ۱۴۱ درصدی را در میزان پرداخت‌های فردبه‌فرد یا P2P خود به ثبت رساند. مجله‌ی تایم در سال ۲۰۱۶ ضمن ستایش از این شرکت، تأکید و توجه پیوسته‌ی مدیران ارشد ونمو برای تداوم روحیه‌ی خلاقیت و نوآوری در حوزه‌ی پلت‌فرم‌های دیجیتالی را ستود و چند مقاله در مورد علل موفقیت ونمو به چاپ رساند .

جالب است بدانید که بنیان‌گذاران ونمو یعنی «اندرو کورتینا»  (Andrew Kortina) و «اکرام ماگدون اسماعیل » (Iqram Magdon- Ismaeil) در ابتدای کار این شرکت در سال ۲۰۰۹ آن را به‌عنوان یک شرکت تکنولوژی موسیقی به ثبت رساندند که به کاربرانش این امکان را می‌داد تا متن‌هایی را برای گروه‌های موسیقی موردعلاقه‌شان بفرستند و در مقابل آهنگ‌های درخواستی خود را به‌صورت ایمیل از آن‌ها دریافت کنند و در این میان کارمزد ناچیزی هم به‌واسطه‌ی این ارتباط به ونمو پرداخت می‌کردند؛ اما پس از مدتی کوتاه و در پی اتفاقی که برای آن‌ها در نیویورک افتاد، این دو جوان مبتکر و خلاق تصمیم گرفتند تا تغییر رویه بدهند و به‌طور مستقیم وارد حوزه‌ی فاینانس کسب‌وکار مالی شوند.

ماجرای آن اتفاق ازاین‌قرار بود که یک روز که ماگدون برای گذراندن آخر هفته‌ی خود به نیویورک رفته بود، فراموش کرد کیف پولش را همراه خود ببرد و وقتی از دیگران درخواست ارسال پول کرد به موانع زیادی برخورد کرد و همین مشکلات، جرقه‌ای را در ذهن او زد که او و دوستش را به سمت تغییر رویه و ورود به بازار پرداخت‌ها و نقل‌وانتقال پول راهنمایی کرد. آن‌ها پس از مدت کوتاهی یک اپلیکیشن جدید طراحی کردند که به کاربران این امکان را می‌داد تا به جای دوستانشان که به هر دلیلی قادر به پرداخت صورت‌حساب‌های خود به‌صورت نقدی  یا با استفاده از کارت‌های اعتباری خود نبودند، به طور مثال،صورت‌حساب غذایی که آن‌ها در رستوران خورده بودند  یا کرایه تاکسی‌شان را پرداخت کنند.

بااین‌همه آن‌ها در ابتدای معرفی این اپلیکیشن جالب و کاربردی با مشکلات و موانع متعددی روبه‌رو بودند که در نهایت توانستند همه‌ی آن‌ها را از سر راه بردارند. یکی از مهم‌ترین این موانع، تردیدهایی بود که اغلب کاربران در مورد معتبر بودن و قابل‌اعتماد بودن پرداخت‌های فردبه‌فرد یا P2P در ذهن داشتند؛ اما بنیان‌گذاران شرکت ونمو با کمک  چند  جوان مبتکر دیگر که با آن‌ها همکاری می‌کردند، خیلی زود توانستند با اضافه کردن امکان ردیابی مسیر خرج شدن پولی که به دوست یا خویشاوندشان قرض داده بودند، به این اطمینان برسند که پول  قرض داده‌شان در جای درستی خرج شده است. این امکانات و موارد مشابه آن خیلی زود ونمو را از سایر سیستم‌های P2P متمایز ساخت و مهم‌تر از آن، این‌که توجه و اطمینان سرمایه‌گذاران را نیز جلب کرد ‌طوری که این شرکت توانست در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲/۱ میلیون دلار سرمایه جهت قرض دادن به کاربران نیازمند از جانب سرمایه‌گذاران جذب کند.

 

آزادی کامل برای نوآوری

به گفته میشائیل واوگان، مدیر عملیاتی شرکت ونمو، یکی از رموز موفقیت‌های چشمگیر این شرکت در فراگیر بودن فرهنگ خلاقیت و نوآوری در تمام تاروپود آن و آزادی بی‌حدوحصر کارکنان برای انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های نوآورانه نهفته است. نماد اصلی حاکم بودن فرهنگ نوآوری در ونمو، برگزاری هفته‌ی «چالش» در هر فصل است که طی آن تمام کارکنان شرکت که در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰۰ نفر بودند، این امکان را پیدا می‌کنند تا ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود را با دیگران در میان بگذارند و در صورت پذیرفته شدن ایده‌شان، پاداش‌های ارزشمندی را نصیب خود سازند. از سویی دیگر در شرکت ونمو خبری از سلسله‌مراتب خشک و رسمی تصمیم‌گیری و اجرا نیست و هرکدام از تیم‌های داخل شرکت می‌توانند با پشت سر گذاشتن مراحل ساده‌ی پیشنهاد و تصویب طرح‌های پیشنهادی خود، خیلی زود به سراغ اجرای پروژه‌هایی بروند که دوست دارند  روی آن‌ها کار کنند و این پروژه‌ها را فوق‌العاده می‌دانند.

مت همیلتون، مدیر ارشد محصولات در شرکت ونمو نیز در مورد علل اصلی موفقیت و پیشگام بودن این شرکت در بخش تکنولوژی‌های مالی و پرداخت‌های فردبه‌فرد می‌گوید: «در شرکت ونمو روحیه‌ی نوآوری‌طلبی در تمام ارکان موج می‌زند و نیازی نیست که ایده‌های ناب و خلاقانه مدت زیادی در مسیر تبدیل شدن به محصول نهایی معطل بمانند.» مصداقی که او برای اثبات این مدعا بیان می‌کند، یکی از محصولات پرطرفدار شرکت یعنی« emoji »یا سرویس خودتکمیلی است که ایده‌ی اولیه‌ی آن در جریان یکی از هفته‌های چالش مطرح و فقط طی چند هفته به یکی از اپلیکیشن‌های جذاب ونمو تبدیل شد. از سویی دیگر چرخه‌ی حیات محصولات در شرکت نوآوری مثل ونمو به‌طور واقعی کوتاه است و هر محصولی که به عقیده‌ی اکثر کارکنان و البته مشتریان و کاربران شرکت، عمر مفیدش را از دست بدهد و دیگر آن جذابیت سابق را نداشته باشد، به‌سرعت از سبد محصولات و خدمات ونمو حذف می‌شود.

نمونه‌ی بارز این امر را می‌توان در حذف اپلیکیشن« Trust » مشاهده کرد که جزو اولین اپلیکیشن‌هایی بود که شرکت ونمو در ابتدای فعالیتش به جهانیان معرفی کرد و توجه چشمگیر کاربران را به خود جلب کرد اما خیلی زود و با ورود اپلیکیشن‌های جدید به پیشنهاد کارمندان شرکت حذف شد و جای خود را به اپلیکیشن‌های پیشرفته‌تری داد که در جریان برگزاری هفته‌های چالش شرکت مطرح شده بودند.

در سال‌های کوتاهی که از عمر شرکت ونمو می‌گذرد، این استارت‌آپ موفق ثابت کرد که مدلی را به کار بسته است که می‌تواند موردپذیرش و الگوبرداری سایر شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان شود و بسیاری از ناممکن‌ها را امکان‌پذیر سازد. بنا به ادعای مدیران ونمو، نوآوری و ابتکار پیوسته از همان آغاز جزو «دی‌ان‌ای شرکت» بوده و هست و همین ویژگی ارزشمند است که موجب شده تا این شرکت بتواند خیلی زود پله‌های ترقی و پیشرفت را طی کند و جایگاه مناسبی را در دنیای پرتکاپوی امروز که در آن توقف مساوی با افتادن و سقوط است، برای این شرکت فراهم آورد.

مسئله:

چگونه می‌توان از یک بحران فرصت تجاری ساخت؟

راه‌حل:وژ

ماجرای رشد و موفقیت شرکت ونمو نمونه‌ای کامل از تبدیل تهدیدات و بحران‌ها به فرصت است. ماجرای ورود این شرکت به حوزه‌ی فاینانس کسب‌وکار مالی، این است که یک روز که یکی از مؤسسان این شرکت برای گذراندن آخر هفته‌ی خود به نیویورک رفته بود، فراموش کرد کیف پولش را همراه خود ببرد و وقتی از دیگران درخواست ارسال پول کرد به موانع زیادی برخورد نمود و همین مشکلات جرقه‌ای در ذهن او زد که او و دوستش را به سمت تغییر رویه و ورود به بازار پرداخت‌ها و نقل‌وانتقال پول راهنمایی کرد. آن‌ها پس از مدت کوتاهی یک اپلیکیشن جدید طراحی کردند که به کاربران این امکان را می‌داد تا به جای دوستانشان که به هر دلیلی قادر به پرداخت صورت‌حساب‌های خود به‌صورت نقدی و یا با استفاده از کارت‌های اعتباری خود نبودند مثلاً صورت‌حساب غذایی که آن‌ها در رستوران خورده بودند و یا کرایه تاکسی‌شان را پرداخت نمایند.

کسب درآمد . کسب و کار . درآمد استارت آپ .Venmo . استارت‌آپ موفق . پلت فرم دیجیتال . تبدیل بحران به فرصت . تکنولوژی مالی . فین تک . کیف پول دیجیتال . مت همیلتون . ونمو

مطالب مشابه درباره استارت آپ :

آموزش شبکه‌سازی استارت‌آپی مناسب جهت افزایش کسب درآمد

 

شناخت روحیه خود قبل از راه‌اندازی استارت‌آپ و کسب درآمد

 

 آموزش کسب درآمد و جذب مشتری برای استارت‌آپ

 

 

کسب درآمد موبایلی برای استارت‌آپ‌ها

 

 

معرفی برترین استارت‌آپ های کسب درآمد

 

سه استارت آپ موفق در کسب درآمد و جذب مشتری

 

 

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط پول دوست