تعریف کسب و کار کوچک ، معرفی ۱۳ نمونه کسب و کار کوچک موفق ایرانی
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

تعریف کسب و کار کوچک ، معرفی ۱۳ نمونه کسب و کار کوچک موفق ایرانی

امروزه بیشتر جوانان می‌خواهند بدانند کسب و کار کوچک چیست و چطور می‌توانند یک کسب و کار کوچک برای خودشان راه‌اندازی کنند. اما چه کسب‌وکارهایی را می‌توان یک کسب‌وکار کوچک در نظر گرفت؟! با دریافت پاسخ این سؤال و همچنین آگاهی از مزایا و معایب آن، شما نیز می‌توانید شرایط، مهارت‌ها و امکانات خود را برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک ارزیابی کرده و مقدمات ایجاد آن را فراهم کنید.

بهرحال دنیای مشاغل و فعالیت‌های مالی در عصر حاضر با تغییرات زیادی همراه بوده‌اند؛ پس برای ایجاد یک کار تازه، باید تمام زوایا و شرایط ایجاد آن را بررسی کرده و سپس وارد مرحله اجرایی شوید. در اینجا مهم‌ترین نکات مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تعریف کسب و کار کوچک

اگر بخواهیم بدانیم کسب و کار کوچک چیست، باید به امکانات، محصولات، تعداد کارکنان و ویژگی‌های این نوع از کسب و کار نگاه کنیم. در واقع یک کسب و کار کوچک تعداد کارمندان کمی دارد و محصولات و خدمات محدودی را هم ارائه می‌دهد. شاید وقتی نام کسب و کار کوچک می‌آید، تصور کنیم که چنین کارهایی، درآمد پایینی دارند.

اما این تصور درست نیست، چرا که یک کسب و کار کوچک، می‌تواند درآمد بالایی ایجاد کند. تصور اشتباه دیگری که در مورد کسب و کارهای کوچک وجود دارد، این است که آینده آن را با بزرگ شدن توصیف می‌کنند.

اما دلیلی وجود ندارد که رشد یک کسب‌وکار کوچک، توسعه امکانات، استخدام افراد بیشتر یا فعالیت در سطح گسترده‌تر باشد. پس مشاغلی مانند نانوایی، آرایشگری، آتلیه‌داری، خواروبار فروشی آنلاین یا غیرآنلاین و …. همگی جزو کسب‌وکارهای کوچکی هستند که می‌توانند همچنان کوچک، اما پردرآمد باقی بمانند.

مزیت های کسب و کار کوچک

اگر بخواهیم پس از پاسخ به سؤال کسب و کار کوچک چیست، حالا مزایای این نوع از کسب و کارها را بررسی کنیم، مزیت های کسب و کارهای کوچک به قرار زیر هستند:

  • توانایی پرداختن به کارهای موردعلاقه

معمولاً افرادی که می‌دانند کسب و کار کوچک چیست و به دنبال راه‌اندازی آن می‌روند، کاری را برای انجام انتخاب می‌کنند که موردعلاقه‌شان باشد. در واقع کسی که قرار است انرژی خود را صرف ایجاد یک کار نوپا کند، معمولاً به طرف مشاغلی می‌رود که رغبت بیشتری نسبت به انجام آن‌ها داشته باشد. پس پرداختن به کار مورد علاقه، بخاطر لذتی که به همراه دارد، اولین مزیتی است که می‌توان پس از تعریف کسب و کار چیست، برای این نوع از فعالیت‌ها نام برد.

  • آزادی زمانی و مکانی

وقتی شما صاحب کسب و کار کوچک خودتان باشید، دیگر مجبور نیستید سر یک ساعت خاص در محل کارتان حاضر بوده یا سر یک ساعت خاص، آن را ترک کنید. چراکه هیچکسی نیست که زمان ورود و خروج شما را ثبت کند، مگر اینکه خودتان نسبت به حضور در محل کار شخصی‌تان، تعهد خاصی داشته باشید. البته اگر کارتان آنلاین باشد، آزادی زمانی و مکانی بسیار بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین دومین و شاید هم لذتبخش‌ترین مزیتی که پس از پاسخ به سؤال کسب و کار کوچک چیست، می‌توانیم برای آن نام ببریم، همین آزادی زمانی و مکانی آن است.

  • رئیس خود بودن

وقتی یک کسب و کار کوچک شخصی برای خودتان داشته باشید، خب خودتان رئیس هستید و دیگر کسی نیست که به شما دستور بدهد یا امر و نهی کند. نداشتن رئیس، یک مزیت بزرگ برای این نوع از فعالیت‌ها است، چراکه هیچکس دوست ندارد، طبق دستورات شخص دیگری کار کند.

  • انعطاف‌پذیری

وقتی شما در یک شرکت کار می‌کنید، حق ندارید قوانین یا شیوه کار آنجا را بر طبق خواست خود تعیین کنید، چراکه شما تنها یک کارمند هستید و رئیس یا روسا، کسان دیگری هستید. اما در کسب و کار کوچک و شخصی خود، این اختیار را دارید و می‌توانید هرچیزی که باب میلتان نبود را تغییر دهید. مثلاً اگر شما یک فروشنده عسل طبیعی باشید، می‌توانید نحوه رفتار با مشتریان، نحوه تسویه و هرچیزی که مربوط به شغل‌تان باشد را بر طبق صلاحدید خود تعیین کنید.

معایب کسب و کار کوچک

وقتی بدانیم مزایای یک کسب و کار کوچک چیست، قطعاً نسبت به انجام آن بیشتر از پیش ترغیب خواهیم شد. اما بهتر است از معایب این نوع از فعالیت‌ها نیز باخبر باشیم تا بتوانیم به شیوه بهتری در مورد آن تصمیم بگیریم. معایب کسب‌وکارهای کوچک به قرار زیر هستند:

  • انجام تمام مراحل کار به تنهایی

مطمئناً وقتی تصمیم می‌گیرید تا یک کار مستقل برای خود دست و پا کنید، در ابتدا باید تمامی مراحل را به تنهایی طی کنید. گرفتن مجوز، اجاره مکان، ایجاد سایت و صفحات مجازی، تولید و معرفی محصول، بازاریابی و …. از جمله فعالیت‌هایی هستند که در ابتدا، مسئولیت انجام تمام آن‌ها برعهده خودتان است. شاید کسی باشد که به شما در یکی یا دو مورد از آن‌ها کمک کند، اما بخش اعظم این فعالیت‌ها، برعهده‌ی خودتان خواهد بود.

  • عدم سابقه کاری

مردم دیر به کسب‌وکارهای جدید و کوچک اعتماد می‌کنند. بنابراین کارهای کوچک، به دلیل نداشتن سابقه، سخت‌تر جای خود را در بازار پیدا کرده و در بین مردم محبوبیت کسب می‌کنند.

  • طولانی بودن پروسه اثربخشی در بازار

مشاغل بزرگی که امروزه مورد تأیید جامعه هستند، مسیر طولانی را طی کرده‌اند تا به این درجه برسند. حال اگر یک کسب و کار جدید به تازگی وارد میدان شود، قطعاً به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا جایگاه خود را در بازار پیدا کند.

۱۳ نمونه کسب و کار کوچک موفق در ایران

اگر بخواهیم ۱۳ مورد از کسب‌وکارهای کوچکی که در کشورمان با موفقیت روبه‌رو شده‌اند را نام ببریم، کسب‌وکارهای زیر در اولویت خواهند بود:

  1. تعمیرات سخت‌افزاری سیار
  2. سبزی خردکنی
  3. بسته بندی ادویه
  4. ساخت بدلیجات
  5. مترجمی
  6. عروسک‌سازی
  7. نوشتن کتاب الکترونیکی
  8. ساخت پادکست
  9. آموزش مجازی
  10. ساخت و توسعه اپلیکیشن
  11. شیرینی‌پزی
  12. تهیه غذا
  13. مشاوره

اگر بخواهیم بفهمیم کسب و کار کوچک چیست و چگونه راه‌اندازی می‌شود، می‌توانیم از نمونه‌های فوق که در کشورمان با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند، الگو بگیریم و ما نیز فعالیت مستقل و شخصی خود را براساس توانایی‌ها و شرایط خود استارت بزنیم.

اقدامات لازم برای انجام کسب و کار کوچک چیست؟

اقدامات لازم برای ایجاد یک کسب و کار کوچک، بسته به نوع فعالیت تفاوت دارد. اما به صورت کلی، مراحل اولیه ایجاد کسب‌وکار کوچک به قرار زیر هستند:

  • ارزیابی توانایی‌ها

اگر شما بخواهید یک کسب‌وکار آنلاین آموزشی ایجاد کنید، باید در یک زمینه خاص توانایی قابل توجهی داشته باشید که بتوانید آن را ارائه دهید. پس لازم است تا آن مورد را در خود بررسی کرده و سپس اقدام به انجام چنین کاری کنید. شما هر نوع کاری که بخواهید انجام دهید، باید در مورد آن یا مهارت‌های کافی را از قبل داشته باشید یا مهارت‌های لازم برای انجام آن را در این مرحله کسب کنید. در این مرحله بهبود و توسعه فردی کمک زیادی به شما خواهد کرد

  • بررسی بازار هدف

پس از ارزیابی توانایی‌ها و پی بردن به آن‌ها، حالا می‌توانید وضعیت بازار و درخواست برای چنین فعالیتی را بررسی کنید. اگر مثلاً چیزی که شما می‌خواهید آموزش دهید، مخصوص بچه‌ها است، پس مشتریان شما، والدین خواهند بد. یا اگر مشتریان شما، جوانان هستند، بازار کار شما بیشتر در محیط رسانه‌های اجتماعی و بستر اینترنت خواهد بود.

  • تصمیم‌گیری‌های نهایی

حالا باید تصمیم بگیرید که چکار کنید. از کجا شروع کنید، از چه کسانی کمک بگیرید، چه مواد اولیه‌ای را تهیه کنید، چگونه تبلیغ کنید، چه خدمات رایگانی را در نظر بگیرید، چگونه خود را معرفی کنید، چه تخفیفاتی در نظر بگیرید و ….

  • اقدام

حالا باید تصمیم‌های خود را به مرحله اجرا در آورید. اگر مراحل قبلی را با دقت انجام داده باشید، این مرحله به راحتی انجام خواهد شد. اما اگر مراحل قبلی را به درستی طی نکرده باشید، اقدام به عمل کار بسیار سختی خواهد بود.

ممکن است در این مرحله، با چالش‌های بسیاری روبه رو شوید، اما این کاملاً طبیعی است. پس وقتی می‌دانید کسب و کار کوچک چیست و با اطمینان کامل تصمیم به انجام آن گرفته‌اید، باید سختی‌های اولیه آن را نیز تحمل کنید تا در نهایت صاحب شغل مستقل، کوچک و البته پردرآمد خود شوید.

برخی از سوالات متداول 

کسب و کار کوچک چیست؟

اگر بخواهیم بدانیم کسب و کار کوچک چیست، باید به امکانات، محصولات، تعداد کارکنان و ویژگی‌های این نوع از کسب و کار نگاه کنیم. در واقع یک کسب و کار کوچک تعداد کارمندان کمی دارد و محصولات و خدمات محدودی را هم ارائه می‌دهد. شاید وقتی نام کسب و کار کوچک می‌آید، تصور کنیم که چنین کارهایی، درآمد پایینی دارند. اما این تصور درست نیست، چرا که یک کسب و کار کوچک، می‌تواند درآمد بالایی ایجاد کند.

مزیت داشتن یک کسب و کار کوچک چیست؟

۱. توانایی پرداختن به کارهای موردعلاقه ۲. آزادی زمانی و مکانی ۳. رئیس خود بودن

معایب داشتن یک کسب و کار کوچک کدامند؟

۱. انجام تمام مراحل کار به تنهایی ۲. عدم سابقه کاری ۳. طولانی بودن پروسه اثربخشی در بازار

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 3 دی 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست