مقاله کامل درباره کاریزما charisma ، ویژگی و خصوصیت شخصیتی افراد کاریزماتیک
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

مطمئنم که شما هم عبارت «کاریزماتیک» را بسیار شنیده‌اید و می‌خواهید بدانید معنی کاریزما چیست؟ ممکن است شما نیز مانند من در مورد مفهوم این کلمه کنجکاو شده باشید و به دنبال این موضوع رفته باشید، اما معنی کاملی برای آن در دسترس‌تان قرار نگرفته باشد. اگرچه این واژه مرموز است، اما می‌تواند از نظر هرکس، معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب به ‌صورت مفصل به این موضوع بپردازیم که معنی کلمه کاریزما چیست و ویژگی های شخصیت کاریزما چیست؟ در نهایت به شما قول می‌دهم در این مطلب با بررسی نمونه ‌های جهانی و بهترین تعاریف ارائه شده، به تعریف جامع، انعطاف‌پذیر و همه‌جانبه‌ای برای این واژه دست پیدا کنیم. پس لطفاً با ما همراه باشید.

افسانه کاریزما چیست؟

«افسانه کاریزما» یا «The Charisma Myth» نام کتابی است که به صورت تخصصی در مورد معنی Charisma نوشته شده است و به صورت مفصل به سؤالات پیرامون آن را پاسخ می‌دهد. نویسنده این کتاب فردی به نام «اولیویا فاکس» است که تمام تجربیات خود در حیطه انسان شناسی کاریزمایی را در 13 فصل با مخاطبین خود به اشتراک گذاشته است. در این کتاب راه‌حل‌های ساده، گوناگون و کاربردی معرفی شده است که به کمک آن‌ها می‌توان کم‌کم به یک فرد کاملاً کاریزماتیک تبدیل شد.

خوشبختانه این کتاب در زبان فارسی هم تحت عنوان «افسانه Charisma، چگونه هرکسی می‌تواند در هنر و علم جذابیت شخصی، به مهارت برسد» منتشر شده است.

معنی کاریزما در فارسی، توانایی جلب توجه و تحسین دیگران است. این توانایی می‌تواند ارتقا یابد، اما برای ابراز به نیروی اراده نیاز دارد. افراد کاریزماتیک، حضور، صمیمیت و قدرت دارند. حالت درونی و ذهنی به افراد کمک می‌کند تا این صفات را به دیگران منتقل کرده و آن‌‌ها را با خود هم‌جهت کنند!»

كاريزما چيست؟

اکنون زمان آن رسیده است که بدانیم معنی این واژه چیست؟ Charisma در لغت از واژه‌ی یونانی «خاریسمای» یا «خاریتاس» گرفته شده است که با معانی جذابیت ذاتی، موهبت، برکت و متانت اخلاقی به کار برده می‌شود؛ و از بعد از جنگ جهانی دوم برای بیان کردن ویژگی‌‌های اخلاقی و رفتاری رهبران بزرگ جهان وارد فرهنگ بیان انگلیسی شد و از آن پس سایر زبان‌ها نیز از این واژه استفاده کردند.

در پاسخ به سؤال معنی کاریزماتیک به چه معناست باید بیان کرد Charisma بیانگر ویژگی ‌های خاصی در افراد خاصی است که به شیوه‌ای ناملموس و غیرقابل تعریف دارای اثرگذاری خارق‌العاده‌ای بر روی دیگر افراد جامعه هستند. تمام ویژگی‌های برتر انسانی که در یک فرد وجود داشته باشد، می‌تواند نشانی از خاصیت برجسته آن شخص باشد. اما دسته‌بندی ویژگی‌های کاریزما در بین افراد مختلف با هم تفاوت دارد و همین دسته‌بندی است که باعث شده تعاریف متفاوتی برای آن مطرح شود.

شاید برخی بخواهند بدانند که از نظر لغت، کاریزما چیست و دقیقاً چه معنایی دارد. Charisma از نظر لغوی، به معنای جذابیت است. این ویژگی می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. این‌طور نیست که بگوییم هرکسی که شخصیت جذابی دارد، انسان خوبی است. منظور ما در اینجا، توانایی تأثیرگذاری بر دیگران و همچنین جذب کردن سایر افراد است. ویژگی‌های خاصی که در فرد وجود دارد و باعث تأثیرگذاری بیشتر وی می‌شود.


در حال حاضر رایج ‌ترین تعاریف Charisma به قرار زیر هستند:

  • برقراری ارتباط ساده با دیگران و اثرگذاری بر آن‌ها»
  • توانایی اینکه بتوانیم سایر افراد را مشتاقانه با خواسته‌های خود همراه کنیم!»
  • جذاب بودن از نظر عام و جهت دادن به رفتار دیگران»
  • «افراد دارای Charisma، اقتدار و انواع اعتماد به نفس را دارند که باعث می‌شود مورد تأیید و احترام دیگران قرار بگیرند!»

چه افرادی کاریزماتیک هستند؟

شخصیت کاریزماتیک چیست ؟  حتماً شما هم در زندگی خود با افرادی روبه‌رو شده‌اید که در صورت هم‌صحبتی با آن‌ها، احساسات خاصی را تجربه کرده‌اید؛ مثلاً در کنار آن‌ها احساس آرامش، اقتدار، ارزشمندی یا لذت به شما دست داده است. در چنین موقعیت‌هایی، بیان کردن دلیل تأثیرگذاری آن افراد به صورت واضح برای شما مشخص نیست؛ نمی‌توانید تضمین کنید که کلام، اعتماد، آگاهی، تجربیات یا ظاهر آن فرد دلیل ایجاد چنین احساس‌هایی در شما شده است.

به همین خاطر در جواب این سؤال می توان گفت که افراد Charismatic کسانی هستند که با معجونی از ویژگی‌های خاص مانند اقتدار، هوشمندی، دانش و ….. به صورتی غیر قابل انکار سایر افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و ایشان را به صورت‌های گوناگون مطیع خود می‌کنند. در کل تاثیرگذار بودن یک ویژگی مثبت و برتر است که همه می‌خواهند به‌صورتی از آن برخوردار باشند.

گاهاً پیش می‌آید که سلبریتی‌ها را افراد کاریزماتیک معرفی می‌کنند، اما حقیقت این است که همه سلبریتی‌ها را نمی‌توان افراد این گونه در نظر گرفت؛ چون با وجود اینکه تعاریف متفاوتی از این واژه وجود دارد، اما هرکس به کمک حس ششم خود می‌تواند یک فرد Charismatic را از غیر آن تشخیص دهد. به همین خاطر مشهور بودن یا ثروتمند بودن صرف، نمی‌تواند دلیل بر وجود جذبه شخصیتی در افراد باشد.

باید بدانید که این افراد در اولین‌باری که با سایر افراد برخورد می‌کنند، بسیار مشتاق و مقتدر به نظر می‌رسند. علاوه بر این، با رفتارهای جذاب خود اعتماد افراد را به خود جلب می‌کنند. شخصیت کاریزماتیک یکی از بهترین رهبران است و به‌راحتی می‌تواند کاری کند تا سایر افراد از آن‌ها پیروی کنند.

کاریزما اکتسابی است یا انتسابی؟

حالا شاید برای شما سؤال پیش بیاید که ویژگی دیگر شخصیت جذاب چیست؟ و آیا فرد از بدو تولد این ویژگی را داشته، یا بعداً آن را با آموزش و تلاش‌های خود کسب کرده است؟ ما در این قسمت، به سؤال پاسخ خواهیم داد. شاید افراد زیادی این ویژگی را از ابتدای تولد خود داشته‌اند، اما مهم‌ترین قسمت آن با تلاش کردن و آموزش دیدن انجام می‌گیرد؛ بنابراین، ویژگی Charisma را می‌توان با تمرین و آموزش به دست آورد.

کاریزما، جذابیت یا شعور؟!

از نظر بسیاری از افراد، واژه‌ی «جذابیت» یا «شعور» مترادف Charisma در نظر گرفته می‌شود. اگرچه این ویژگی‌ها در افراد کاریزماتیک وجود دارند اما برای تعریف کاریزما، زیادی مخفف شده‌اند.

چراکه جذابیت که مترادف کاریزما است علی‌رغم اینکه می‌تواند یک ویژگی فطری باشد، قابلیت اکتسابی نیز دارد. مطمئناْ همه ما شاهد تغییر رفتار افرادی بوده‌ایم که از یک فرد بسیار خشک، جدی و حواس ‌پرت، به فردی جذاب، بادقت و دوست‌داشتنی تبدیل شده‌اند.

به همین خاطر جذاب بودن یا باشعور بودن نمی‌تواند برای Charismatic بودن کافی باشد و فقط در معنا مترادف کاریزما است. در ادامه این مطلب، ۱۴ ویژگی برجسته افراد کاریزماتیک را به شما معرفی می‌کنیم.

چرا کاریزمایتک بودن مهم است؟

انسان‌ها مخلوقاتی اجتماعی هستند که به  صورت ذاتی علاقه فراوانی به دیده‌ شدن و تأثیرگذاری در نزد دیگران دارند. هر فرد با ویژگی و قابلیت‌های رفتاری متفاوت، می‌خواهد که به نوعی در دیگران اثر کند. حدود ۹۰ درصد افراد جامعه تحت تأثیر ناتوانی‌های فردی، مشکلات اجتماعی و خانوادگی، موقعیت مالی و اجتماعی سطح پایین و دست به گریبان بودن با مشکلاتی از این دست، نیازهای برتر خود را به فراموشی می‌سپارند.

اما با این وجود همچنان حس تأثیرگذاری و دیده شدن حتی در نزد خانواده، دوستان و همکاران در آن‌ها وجود دارد. در واقع اگر کسی بتواند خاصیت‌های Charisma را در خود ایجاد کند، حتی اگر هرگز مشهور نشود، می‌تواند حداقل روی نزدیکان خود تأثیر بگذارد. اگر یک کاسب ‌کار یا فروشنده قابلیت Charisma داشته باشد، می‌تواند مخاطبین یا مشتریان بیشتری برای خود ایجاد کند و کسب‌وکار خود را در حد یک تجارت اعلا گسترش دهد.
می‌توان گفت: «هر انسانی به صورت ذاتی می‌خواهد با دارا بودن ویژگی‌های برتر انسانی، به عنوان یک فرد Charismatic در جامعه دیده شود!»

آیا ما هم می‌توانیم کاریزماتیک باشیم؟

در تفکر عام، این واژه را به عنوان یک ویژگی ذاتی، ژنتیکی و درونی در نظر می‌گیرند. این تفکر به‌ زمانی برمی‌گردد که برای اولین بار این واژه در بین مردم رواج پیدا کرده بود و مردم عیسی مسیح (ع) را به عنوان کاریزماتیک ‌ترین فرد عالم می ‌شناختند.

اما در عصر حاضر، دیگر کاریزماتیک بودن به عنوان یک ویژگی ذاتی و ژنتیکی در نظر گرفته نمی‌شود، با توجه به سطح اطلاعات و تکنولوژی‌های برتر موجود در عصر حاضر، تمام قابلیت‌های برتر توسط انسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل فراگیری هستند. در واقع امروزه به تمام مردم جهان ثابت شده است که رسیدن به درجات برتر اجتماعی، فرهنگی، مالی و …. تنها در گرو کسب دانش و آموزش‌های لازم در آن زمینه‌ها قرار دارد.

بر همین اساس می‌توانم این خبر خوب را به شما بدهم که: «هرکس که بخواهد می‌تواند تبدیل به یک شخص کاریزماتیک شود» برای تبدیل شدن به چنین شخصی هم فقط کافیست بارزترین ویژگی‌های Charisma را در خود تقویت کنید و توسعه فردی را در خود استارت بزنید. آن‌گاه با به دست آوردن قدرت تأثیرگذاری، می‌توانید کاریزماتیک بودن خود را اثبات کنید.

۱۴ ویژگی و خصوصیت شخصیتی افراد کاریزماتیک

در بین تعاریفی که برای Charisma ارائه شده است، ۱۴ ویژگی زیر جزو قابلیت‌های بوده‌اند که به افراد کاریزماتیک نسبت داده شده است. در واقع این موارد در هر کسی وجود داشته باشند، می‌توانند آن فرد را از نظر اجتماعی در جایگاه ویژه‌ای قرار دهند:

۱- داشتن هدف

وقتی کسی هدف بزرگ، مقدس یا معناداری در زندگی خود نداشته باشد، نمی‌تواند دیگران را در جهت خاصی به حرکت وادارد یا ایشان را برای تمایل به مسیر خاصی هدایت کند. بنابراین تمامی این افراد هدف کاملاً مشخص و معناداری در زندگی خود دارند که برای رسیدن به آن اشتیاق فراوانی دارند، به‌طوری که آن اشتیاق در تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها انعکاس پیدا می‌کند.

۲- اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس دیگر ویژگی است که افراد دارای Charisma از آن برخوردار هستند. در واقع اگر کسی اعتمادبه‌نفس نداشته باشد، بسیار بعید است که بتواند بر دیگران تأثیر گذاشته یا آن‌ها را با خود همراه کند.

۳- عزت‌نفس

عزت ‌نفس مفهومی کاملاً جدا از اعتمادبه‌نفس دارد که صرفاً به رابطه درست فرد با دیگر افراد و موجودات جهان مربوط می‌شود و افراد Charismatic از این ویژگی برخوردار هستند. هیچکس افراد خودخواه و خودشیفته را در زمره کاریزماتیک‌ها قرار نمی‌دهد. بنابراین افراد دارای Charisma، با داشتن عزت ‌نفس، در قلب و روح دیگران نفوذ می‌کنند.

۴- نفوذ کلام

«هرآنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند!» کلام نافذ و قدرت تکلم بالا، یکی دیگر از ویژگی‌های برتر افرادی است که به آن‌ها Charismatic گفته می‌شود. شیوه سخن گفتن در روند تأثیرگذاری بر دیگران نقش بسزایی دارد. با اطمینان می‌توان گفت که تأثیر کلام، به تنهایی می‌تواند بخش اعظمی از خاصیت Charisma موردنظر را در یک فرد ایجاد کند.

۵- حواس جمع

کاریزماتیک‌ها حواس جمعی دارند و همه چیز را از نگاه ما می‌خوانند. آن‌ها دقت و توجه بالایی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند حس آرامش، همدردی و همراهی را در بقیه ایجاد کنند.

۶- رهبری

معمولاً رهبران بزرگ جهان، بهترین الگوها برای کاریزماتیک بودن هستند. این افراد با دارا بودن قدرت رهبری و هدایت توانسته‌اند بر جمع کثیری از مردم یک کشور تأثیر داشته باشند. به همین خاطر قدرت رهبری از دیگر ویژگی‌های مهم Charisma در نظر گرفته شده است.

۷- آگاهی

معمولاً افراد Charismatic دارای آگاهی و اطلاعات بالایی در زمینه‌های اجتماعی هستند و به کمک همین آگاهی‌ها است که می‌توانند نفوذ کلام خود را بیشتر کنند و بر دیگران تأثیر عمیقی بگذارند.

۸- خود بودن

نمی‌توان با نقش بازی کردن یا ادا درآوردن به یک فرد Charismatic تبدیل شد. خود واقعی بودن باعث ایجاد جذابیت در شخصیت افراد می‌شود که خود دلیل اصلی کاریزماتیک بودن است.

۹- ثروت

به ‌راحتی می‌توان گفت که بیشتر افراد کاریزماتیک، افراد ثروتمندی هستند. در واقع اگر کسی از قدرت نفوذ کلام و بهره بالایی در بین مردم برخوردار باشد، طبیعی است که از ثروت بالایی هم برخوردار باشد. اما این ویژگی به صورت قطع در همه آن ها وجود ندارد. یعنی فردی بدون داشتن این ویژگی هم می‌تواند به کاریزماتیک بودن فکر کند.

۱۰- شعور

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، باشعور بودن باعث می‌شود تا در نزد دیگران به عنوان یک فرد دارای Charisma شناخته شویم. بنابراین داشتن یک رفتار متناسب با موقعیت‌های مختلف یا به اصطلاح «باشعور بودن»، می‌ تواند از ما یک فرد کاریزماتیک بسازد.

۱۱- برقراری تماس چشمی با دیگران

مهم‌ترین کاری که این افراد انجام می‌دهند، این است که هنگام صحبت کردن با سایر افراد، مستقیماً در چشمان آن‌ها نگاه می‌کنند. برقراری تماس چشمی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک فرد کاریزماتیک دارد و با این روش، باعث تأثیر بیشتر حرف خود بر سایر افراد می‌شوند.

۱۲- شنونده خوبی بودن

ویژگی دیگر افراد Charismatic، این است که شنونده‌های بسیار خوبی هستند. این افراد با اشتیاق به سخنان طرف مقابل خود گوش می‌کنند. شاید بگویید که دلیل این رفتار افراد کاریزما چیست و چرا از این روش استفاده می‌کنند. در پاسخ باید بگوییم که این ویژگی، باعث می‌شود تا طرف مقابل به آن‌ها اعتماد بیشتری داشته باشند. وقتی فردی با اشتیاق به حرف‌های شما گوش دهد و تمام توجه وی به سمت شما باشد، شما هم متقابلاً از هم‌صحبتی با او لذت خواهید برد.

۱۳- تحسین دیگران

این فرد وقتی می‌بینید که شخص دیگری کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد، وی را تحسین می‌کند. افراد کاریزماتیک با تحسین دیگران، به آن‌ها اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا در سایر افراد تأثیر بگذارند. علاوه بر این، اگر فرد Charismatic بخواهد از شخصی انتقاد کند، در ابتدای امر به رفتار خود توجه کرده و بعد از فکر کردن در درباره این موضوع، انتقاد خود را به نرمی و آرامی بیان می‌کند. این باعث می‌شود تا فرد آن انتقاد را بهتر قبول کند.

۱۴- به‌خاطر سپردن نام دیگران

یکی از مهم‌ترین ویژگی این افراد این است که نام دیگران را به‌خوبی به یاد دارند. اگر شما هنگام ارتباط با شخص دیگری نام او را به زبان بیاورید، موجب می‌شود تا آن فرد احساس بهتری نسبت به شما داشته باشد. همچنین این ویژگی باعث می‌شود تا آن‌ها اعتماد بیشتری نسبت به شما داشته باشند و به‌راحتی می‌توانید تأثیر مثبتی بر آن‌ها بگذارید.

حالا که می‌دانیم معنی کلمه کاریزماتیک یعنی چی (کاریزما یعنی چی) و ویژگی افراد کاریزماتیک چیست، می‌توانیم ما نیز آستین‌های خود را بالا بزنیم و با کسب این ویژگی‌ها به رده کاریزمایی‌های این جهان بپیوندیم. خوشبختانه رسیدن به این درجه کار چندان دور از دسترسی نیست و می‌تواند برای هر فردی که حقیقتاً آن را بخواهد، محقق شود.

به تازگی دوره‌های آموزشی نیز تحت عنوان «چگونه کاریزماتیک شویم؟» به صورت مجازی و حضوری در کشورمان برگزار می‌شود که برای تسلط بر ویژگی‌های فوق می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به‌هرحال اگر کمی دقت کنیم، در بین اطرافیان خود نیز می‌توانیم چنین افرادی را پیدا کنیم و از ایشان برای رسیدن به این جایگاه الگو بگیریم.

کاریزماتیک‌ ترین افراد تاریخ

بهتر است بگوییم در تاریخ افراد زیادی به عنوان کاریزماتیک‌ترین افراد دنیا در نظر گرفته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شخصیت‌های زیر اشاره کرد:

  • «مهاتما گاندی» – رهبر فقید هندوستان در بین سال‌های ۱۸۹۳ تا ۱۹۴۸گاندی به عنوان سرشناس‌ترین رهبر هندوستان، نه تنها در بین مردم این کشور، بلکه در بین کل مردم جهان طرفدارن زیادی دارد. او توانست در پی تلاش‌های خود کشور هند را از استعمار اروپاییان نجات دهد.
  • «ناپلئون بناپارت» – امپراطور فرانسه در بین سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ناپلئون بناپارت در طول زمان حکومت خود با پیروزی‌های گسترده‌ی خود توانست جایگاه فرانسه را به عنوان یکی از قدرت‌های غالب اروپا تثبیت کند.
  • «وینستون چرچیل» – نخست‌وزیر مشهور انگلستان در بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ – ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵چرچیل به عنوان مشهورترین چهره سیاسی بریتانیا، در بین مردم این کشور محبوبیت زیادی داشت.
  • «آدولف هیتلر» – رهبر آلمان در بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵برخی‌ها معتقد هستند که هیتلر بیشتر از اینکه یک رهبر باشد، یک سخنران فوق‌العاده بوده است که توانسته تنها با سخنرانی‌های خود کل مردم آلمان را در مسیر تسخیر جهان با خود همراه کند.
  • «نلسون ماندلا» – اولین رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ماندلا یک فرد سیاهپوست بود که توانست با مبارزه در مسیر رفع تبعیض نژادی، محبوبیت بسیاری را در بین مردم آفریقا و حتی در بین مردم کل جهان کسب کند.

تمام افرادی که در طول تاریخ از آن‌ها به عنوان اشخاصی با Charisma بالا یاد می‌شود، جزو رهبران محبوبی بوده‌اند که توانسته‌اند خیل عظیمی از مردم را با عقاید خود همراه کنند. هرکدام از این افراد ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی داشته‌اند اما در داشتن ویژگی‌های کاریزمایی مشترک بوده‌ اند.

با مطالعه زندگی این افراد می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از آن‌ها ذاتاً دارای اقتدار بوده‌اند، اما برخی دیگر افراد ضعیفی بوده‌اند که از دل ناکامی‌ها توانسته‌اند به بالاترین درجات نائل شده و افراد زیادی را با عقاید و اهداف خود هماهنگ کنند. از جمله این افراد می‌توان گاندی را نام برد که زمانی یک وکیل ضعیف بوده است اما بعدها به یک رهبر بزرگ تبدیل شده است.

کاریزماتیک‌ ترین افراد هالیوود

گفتیم که در بین مردم، سلبریتی‌ها و افراد مشهور صحنه بازیگری و فشن به عنوان افراد جذاب عصر حاضر یاد می‌شود. اگرچه هر سلبریتی را نمی‌توان در ردیف کاریزمایی‌ها قرار داد، اما برخی از آن‌ها حقیقتاً افراد کاریزماتیکی هستند.

از جمله این افراد هم می‌توان شخصیت‌های هالیوودی مانند جرج کلونی، برد پیت، مریل استریپ، کیانور یوز، آنجلینا جولی، نیکولای کاستر والدو، رایان رینولدز، جیسون استاتام، جود لا، تام هاردی، لئوناردو دی‌کاپریو، مورگان فریمن، مت دمون، هیو جکمن و …. را نام برد.

می‌توان گفت در واقع تمام هنرپیشه‌هایی که توانسته‌اند در بین سال‌های فعالیت خود در بین مردم نه تنها شهرت، بلکه محبوبیت کسب کنند، جزو هنرپیشه‌های کاریزماتیکی هستند که نقش‌های ماندگاری را برای سینمای هالیوود ایفا کرده‌اند و در بین سایر مردم جهان نیز به عنوان کاریزماتیک ترین بازیگران دنیا مطرح شده‌اند.

لیست فوق را می‌توان تا چندین شخصیت محبوب دیگر نیز ادامه داد. البته این افراد نه تنها در هالیوود، بلکه در تمام نقاط جهان طرفدارن و دوستداران پر و پا قرصی دارند که صفحات مجازی آن‌ها را دنبال می‌کنند. برخی از شخصیت‌های فوق توانسته‌اند با انجام فعالیت‌های انسان‌ دوستانه کاریزماتیک بودن خود را بیشتر از پیش به رخ بکشند.

کاریزماتیک‌ ترین هنرپیشه‌ های ایرانی

اکنون که تا این قسمت از مقاله را مطالعه کردید به خوبی می دانید کاریزماتیک یعنی چه ؟ و معنی کاریزماتیک را درک کرده‌اید بهتر است به سؤال ویژگی افراد کاریزماتیک چیست پاسخ بدهیم. خوشبختانه کاریزماتیک بودن را تنها نمی‌توان به هنرپیشه‌های خارجی نسبت داد. در بین هنرپیشه‌های خودمان نیز افرادی وجود دارند که حقیقتاً می‌توان مدال Charismatic را با افتخار بر گردن آن‌ها آویخت. از جمله این افراد می‌توان بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، علی نصیریان، پرویز پرستویی، جمشید هاشم‌پور، ابولفضل پورعرب، لیلا حاتمی، فرامرز عرب‌نیا، نوید محمدزاده، مهران مدیری، مریلا زارعی، رضا عطاران، شهاب حسینی، فاطمه معتمد آریا و …. را نام برد.

سخن پایانی

هرکسی که بخواهد در زندگی به درجات بالاتر و موفقیت‌هایی که استحقاق آن را دارد برسد، به ایجاد ویژگی‌ها و عادت‌های تازه در خود فکر می‌کند. شاید کسی وجود داشته باشد که هرگز به معنای کاریزماتیک فکر نکرده باشد و حتی معنی کاریزما در فارسی را هم نداند، اما در پی کسب تجربیات، باورها، عادات، صفات و موقعیت‌های ایده‌آل، به یک شخص کاملاً کاریزماتیک تبدیل شده باشد.

 

حالا که به خوبی می دانید معنی کاریزما چیست و شخصیت کاریزماتیک یعنی چی؟ پس برای کاریزماتیک شدن به خود سخت نگیرید. همین که هدف مشخصی داشته باشید و برای رسیدن به آن، سعی کنید هر روز بهتر از دیروزتان باشید، سرانجام در کنار سایر دستاورهای خود، به یک شخص کاریزمایی تبدیل خواهید شد که خود به خود بر دیگران تأثیر بسزایی دارد.

اگر به دنبال کاریزماتیک بودن هستید، کتاب هر آنچه از قدردانی و تشکر باید بدانیم نیز کمک خوبی در این زمینه به شماست.

سوالات متداول

۱- کاریزما چیست؟

Charisma در لغت از واژه‌ی یونانی «خاریسمای» یا «خاریتاس» گرفته شده است که به معنای جذابیت ذاتی، موهبت، برکت و متانت اخلاقی است. کاریزما از بعد از جنگ جهانی دوم برای بیان کردن ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری رهبران بزرگ جهان وارد فرهنگ بیان انگلیسی شد و از آن پس سایر زبان‌ها نیز از این واژه استفاده کردند.

۲-  افسانه کاریزما چیست؟

«افسانه کاریزما» یا «The Charisma Myth» نام کتابی است که به صورت تخصصی در مورد Charisma نوشته شده است. نویسنده این کتاب فردی به نام «اولیویا فاکس» است که تمام تجربیات خود در حیطه انسان شناسی کاریزمایی را در 13 فصل با مخاطبین خود به اشتراک گذاشته است

۳- ۱۰ ویژگی افراد کاریزمانیک چیست؟

  1. داشتن هدف
  2. اعتماد به نفس
  3. عزت‌ نفس
  4. نفوذ کلام
  5. حواس جمع
  6. رهبری
  7. آگاهی
  8. خود بودن
  9. ثروت
  10. شعور


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 15 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست