آموزش کامل شروع کسب و کار و اصول راه اندازی کسب و کار پولساز
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

آموزش کامل شروع کسب و کار و اصول راه اندازی کسب و کار پولساز

اصول راه اندازی کسب و کار قطعاً مسئله‌ای است که همه به‌دنبال آن هستند و حتماً بارها و بارها از کارآفرینان موفق شنیده‌اید که می‌گویند، هیچ فرمول موفقیت‌سازی یکتایی برای موفقیت در کسب‌وکار وجود ندارد؛ چرا که اگر وجود داشت، تاریخ شاهد شکست‌های متعدد در انواع حرفه‌ها و سازمان‌ها نمی‌شد.

باید گفت این جمله تا حدود زیادی درست است ولی با گویشی متفاوت باید آن را گفت. فرمول موفقیت‌ساز شما برای موفقیت در کسب‌وکارتان، در انتخاب‌های شما نهفته است. اگر به تاریخ بنگریم، در می‌یابیم که فرمول‌هایی وجود داشته‌اند که به صورت پایه‌ای شباهت‌های کسب و کار‌های موفق را تشکیل داده‌اند و عموماً در سال‌های شکل‌گیری آن‌ها دیده می‌شوند.

البته باید این نکته را بازگو کنیم که وقتی پای فرمول در میان باشد، معمولاً افراد اندکی در چهارچوب‌ها فرو می‌روند و به دنبال یک جواب سرراست می‌گردند و این نکته ممکن است باعث از بین رفتن خلاقیت در اجرای روش‌هایشان شود. شاید بتوان گفت در واقع گام‌های خاصی وجود دارد که موفق‌ها دنبال کرده‌اند و موفق‌تر‌ها به خوبی اجرا کرده‌اند. این قدم‌های نخست، نقش مهمی در میزان موفقیت آنها ایفا کرده‌اند. پیشنهاد می‌شود

در این نوشته قصد داریم اصول راه‌ اندازی کسب و کار یا همان قدم‌‌های نخست و حیاتی‌تر را بررسی کنیم و دریابیم چگونه می‌توان با آگاهی به آنها و اجرای هوشمندانه‌شان در تاریخ کسب و کار نامی از  خود به جا بگذاریم. چگونه یک کسب و کار راه‌اندازی کنیم ؟ کارآفرینان برای گسترش کسب و کار چه اقداماتی باید انجام دهند؟ قبل از هر تصمیمی در انتخاب کسب و کار چه اصولی را باید رعایت کرد

چرا شناخت اصول راه اندازی کسب و کار اهمیت دارد؟

برای راه اندازی کسب و کار چه باید کرد؟ بسیاری از ما به دنبال یک شبه پولدار شدن هستیم و رویاهای فراوانی در سر داریم ولی راه رسیدن به آنها را  نمی‌دانیم و از خود مرتباً می‌پرسیم چگونه کسب و کار راه بیندازیم؟

موفق شدن در هر زمینه‌ای نیازمند اطلاعات و اصولی است که راه درست را به ما نشان دهد و ریسک خطاها را کاهش دهد.

حال سؤال این است که برای راه اندازی یک کسب و کار چه فرایندی را باید طی کرد؟

کارآفرینان باید برای غلبه بر نیروهای که با پیدایش تغییرات مخالف هستند، فرصتی را کشف و ارزیابی و ایجاد کنند.

خود ارزیابی و کسب آمادگی:

شروع یک کسب و کار ساده و راحت نیست و یک کارآفرین برای رسیدن به رفاه اقتصادی و کسب درآمد بیشتر می‌بایست انرژی بیشتری صرف نماید و باید توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت ها و شکست را داشته باشد. بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید، ریسک‌های زیادی به همراه دارد که با برنامه ریزی و انتخاب درست می‌توان شانس موفقیت را بالا برد بنابراین در ابتدا باید نقاط قوت و ضعف خود را به عنوان دارنده کسب و کار و ایده استارت آپ بشناسید.

چرا به یک نقشه راه نیاز داریم؟

هر کوهنورد با تجربه‌ای به خوبی نسبت به اصول حرفه‌اش آگاهی دارد. علاوه‌براین، قبل از شروع هر سفری جدید، نیازهای اصلی سفرش را مهیا می‌کند. حتی گاهی انجام تمرین به او کمک می‌کند تا آمادگی خود را تست کند تا بتواند با اطمینان بیشتری سفرش را آغاز کند. آغاز همواره مهم است، اما چیزی که از آن مهمتر است، «نقطه‌‍‌‌‌ی آغاز» است.

برای یک کوهنورد هم نقطه‌ی آغاز در نقشه‌ی راه مشخص است. او به خوبی می‌داند نقطه آغاز و پایان کجاست. جایگاهش را در طول مسیر تجسم می‌کند و بنابر نقشه راهش برنامه ریزی می‌کند. وقتی صحبت از اصول کسب و کار به میان می‌آید، داشتن یک نقشه راه کارآفرینی به خوبی حس می‌شود.

نقشه راه یک دید کلی از سکوهایی که باید فتح کنید را نشان می‌دهد. به شما می‌گوید که جایگاه‌یابی‌تان تا چه میزان اهمیت دارد. باید بدانید نقطه شروع کجاست و قرار است از این نقطه به چه سمت و با چه روشی یا چه میزان سرعتی حرکت کنید. حتی می‌تواند پیش‌بینی‌های شما را بهینه کند. چرا که با داشتن یک دید کلی می‌توانید حدس‌های درست‌تری بزنید.

پس می‌توان گفت که ابتدایی‌ترین اصل از اصول راه اندازی کسب و کار تهیه نقشه راه کارآفرینی است.

اما چطور می‌توان این نقشه را پیدا کرد؟ چگونه کسب کار راه بیندازیم؟

کجا باید به دنبال آن گشت؟

آیا این نقشه‌ها خریدنی است؟

یا باید آن را ایجاد کرد؟

پاسخ شما در نوع نگاه شما نهفته است. باید نوع نگاهتان را بهینه کنید.

بزرگ فکر کنید، کوچک شروع کنید و سریع رشد کنید:

شناسایی و انتخاب فرصت‌های درست برای ایجاد کسب و کار جدید مهم‌ترین توانایی یک کارآفرین موفق است .

اگرچه همیشه سؤالاتی مانند چرا و چه زمانی و چگونه فرصت‌ها برای خلق کالاها و خدمات به وجود می‌آید اما تحقیقات کمی در این مورد انجام شده که مورد قبول صاحب نظران باشد.

۱۱ راهکار اصولی راه اندازی کسب و کار:

خلاقیت و نو آوری

در این مرحله فرد برای ایجاد کسب و کار می‌بایست فرصت‌های نهفته در بازار و ایده‌های مناسب را استخراج و پس از ایجاد خلاقیت آن را بررسی و انتخاب کند و سپس آن را به مرحله اجرا برساند.

تحقیق و توسعه

این فرآیند با شناسایی نیاز بازار، شروع شده و در مراحل بعدی با ارائه ایده غربال کردن و انتخاب ایده مناسب، به طراحی محصول پرداخته می‌شود.

آزمون بازار و مطالعه امکان سنجی

در این مرحله، ایده که به عنوان ایده نهایی از مرحله توسعه و تحقیق به دست آمده از ابعاد مختلف مورد بررسی و امکان‌سنجی قرار می‌گیرد که این امکان سنجی شامل آزمون بازار امکان سنجی فنی و مالی است.

این فرصت تجربه خوبی برای کسب تجربه قبل از اینکه هزینه گزاف برای تولید و عرضه کالا انجام بگیرد را فراهم می‌کند.

تدوین مدل کسب و کار

مدل کسب و کار، یک ابزار مفهومی شامل مجموعه بزرگی از اجزا و ارتباطات بین آنهاست و منطق کسب و کار یک شرکت را تأمین می‌کند.

تدوین طرح کسب و کار

طرح کسب‌وکار یا همان بوم کسب و کار عبارت است از نقشه راه ایجاد کسب‌وکار و دستورالعملی که تمام مراحل و اقدامات ایجاد کسب و کار را پیش‌بینی کرده است.

به عبارت دیگر طرح کسب‌وکار سازماندهی منابع و فعالیت‌ها برای ایجاد و توسعه کسب‌وکار جدید و راهنمای اقدامات کارآفرینی است. کیفیت تدوین طرح کسب‌وکار به توانایی تعریف روشن و انتقال موارد مربوط به همه ذینفعان بستگی دارد.

ذینفعان مهم

خانواده کار آفرین، مشتریان، سرمایه‌گذاران، مشاوران، کارکنان آینده، تشکل‌های صنفی و دولت

تهیه مجوزهای قانونی

یک فرد به عنوان کارآفرین یا برای اصول راه‌ اندازی یک کسب و کار لازم است برای آغاز فعالیت مورد نظر خود پروانه و مجوز تأسیس را از مراکز و مراجع ذیصلاح و مربوطه کسب نماید.

منظور از جواز یا پروانه کسب‌وکار، هر نوع مجوزی است که باید از اتحادیه‌های امور صنفی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، وزارتخانه‌ها و یا سایر مراجعه ذی‌صلاح برای ایجاد کسب‌وکار دریافت شود.

گردآوری و تشکیل منابع

مجموعه نهادهایی که در یک کشور نقش تأمین مالی بنگاه ها را به عهده دارند و عرضه و تقاضای اعتبار را تنظیم می‌کند. بازار مالی آن کشور را تشکیل می‌دهند.

بازارهای مالی جزء بسیار مهمی از نهادهای یک اقتصاد مولد و کارآمد آن که ستند و کارایی بازار مالی، سبب دست‌یابی به موقع بنگاه‌ها به منابع اعتباری، در شرایط رقابتی و با قیمت مناسب می‌شود.

سازماندهی

پس از اینکه منابع لازم جهت راه اندازی یک کسب و کار گردآوری گردید، بایستی این منابع در قالب و فرم خاصی که بهترین کارآیی را داشته باشند، قرار گیرد؛ این همان موضوع ساختار سازمانی است.

مدیریت کسب و کارهای نو پا

کارآفرین پس از تأسیس، راه اندازی و کسب منابع، باید آنها را در اجرای طرح کسب‌وکار به کار ببندد. مشکلات عملیاتی در اداره کسب و کار موضوعی است که به صورت عادی در همه کسب‌وکارها وجود دارد.

در این راستا، فرد کارآفرین بایستی توانایی‌ها و مهارت‌های در زمینه مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملکرد، فروش و مالی داشته باشد.

رشد و توسعه کسب و کار

نابودی، سرنوشت شرکت‌هایی است که به نوآوری و خلاقیت توجه نمی‌کنند. کسب و کارهایی که از نظر مالی موفقیت داشتند، اغلب تلاش می‌کنند تا کسب و کار نوآورانه دیگر را صاحب شوند و بدین طریق از رشد خود اطمینان یابند.

در عصر حاضر، برای بقا و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود، باید جریان نو جویی و نوآوری را در سازمان تداوم بخشید تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود. برای آنکه که بتوان در دنیای متلاطم و متغیر به حیات ادامه داد، باید به نوآوری و خلاقیت روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط، برای رویارویی با آنها، پاسخ‌های بدیع و تازه تدارک دید و همراه با تأثیر پذیری از این تحولات، بر آنها تأثیر نهاد.

با چنین نگاهی به موضوع نو آوری، بایستی راهبردهایی جهت توسعه محصولات جدید انجام داد. در این قسمت راهبردهای رشد همچون ادغام، خرید، تنوع، فرانشیز و….. بیان می‌گردد.

بزرگ فکر کنید، کوچک شروع کنید و سریع رشد کنید

حال که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارتان (ایجاد کسب و کار) هستید و برای دریافتن اصول راه اندازی کسب و کار این نوشته‌ها را می‌خوانید، شما را دعوت می‌کنیم به یک بررسی ساده اما بسیار مهم و حیاتی، در این مسیر لازم است خوب آنالیز کنید، چرا که هدف از این گفته‌ها، ایجاد تغییر مثبتی در نوع نگاه شما نسبت به کسب‌وکارتان خواهد بود.

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از تجار قدیمی بازارها با وجود کسب درآمد بالا و تجربه‌ی شایان، همچنان به همان شکل گذشته خود به حیاتشان ادامه می‌دهند؟ رشد چه شده؟ توسعه کجاست؟ و چرا حرکت‌های فکر شده به سمت به روز شدن کم‌ رنگ یا بی‌ رنگ‌اند؟

یکی از دلایل عمده در چشم‌اندازهای این صاحبان سرمایه درتجربه نهفته است. زمانی‌که تنها هدف کسب درآمد بوده و برای دورنما، از هیچ نقشه راهی استفاده نشده است. این افراد معمولاً نقدینگی خود را به جای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه کارشان، صرف مستغلات جدیدشان کرده‌اند. در مجموع تصور آنها از کسب‌وکار به یک چهاردیواری ختم می‌شود.

لازم است فکرهای بزرگی در سر داشته باشید. اهداف مادی و کاری خود را به صورت مکتوب و قابل بررسی  تدوین کنید. اکنون باید قله‌های مسیر را مشخص کنید.

این که قله‌ها کجا هستند و چه تعداد هستند به شما کمک می‌کند تا دید وسیع‌تری داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید، که در شما در بهترین حالت فقط به هدفتان می‌رسید تکرار می‌کنم در بهترین حالت، یعنی اینکه هر چه قدر که بخواهید در نهایت و بهترین حالت به آن عدد می‌رسید، پس پیشنهاد می‌کنم حداقل در خواسته‌هایتان از بلندپروازی دست نکشید و برای پردازش ایده‌ی خلق بهترین نمونه‌ ازخودتان زمان بگذارید.

می‌خواهید با دانستن اصول راه اندازی کسب و کار به چه سؤالاتی پاسخ دهید؟

آیا می‌خواهید فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای در تهران، ایران، خاورمیانه یا سطح بین‌المللی داشته باشید؟

یا می‌خواهید بزرگترین وارد‌کننده در حرفه کاریتان باشید؟

آیا برای کسب‌وکارتان متصور هستید که در زمینه آنلاین روزی شریک کاری آمازون یا ebay باشید؟

قصد شما از کارآفرینی یاری رساندن مستقیم و غیرمستقیم به چند شخص، سازمان یا مجموعه است؟

کوچک شروع کردن چه مزیتی دارد؟

در ادامه مبحث اصول راه اندازی کسب و کار بحث به آغاز کار که می‌رسد، افراد معمولاً این تفکر را دارند که باید پر سر و صدا شروع کنند، تا موفق شوند یا معمولاً می‌گویند، اگر تو چشم نری به هیچ جا نمیرسی. اما واقعاً چگونه کسب کار راه بیندازیم؟اصول موفقیت در کسب و کار چیست؟

نکته‌ای که باید متذکر شویم این است، که چطور شروع کردن به اندازه‌ی دانستن اصول راه اندازی کسب و کار مهم است. افرادی که برای حرفه خود چشم‌انداز مناسبی متصوراند و آن را در حد یک ایده پردازش کرده‌اند و به واقعیت پذیری آن ایمان دارند، می‌توانند از جای کوچک نیز شروع کنند. زیرا می‌دانند چقدر ایستادگی دارند ودر دل اهداف، خود را می‌پرورانند.

در ابتدا با منابع موجود مثل تجربه و سرمایه موجود، روابط تجاری‌تان برند خود را توسعه ببخشید.

نکته کلیدی برای گذر از این مرحله، سریع رشد کردن است.

چگونه باید به رشد سرعت بخشید؟

افرادی که به قصد توسعه با استفاده از منابع در دسترس‌شان شروع می‌کنند، خوب می‌دانند، برای رشد نیازمند برنامه‌اند. زمانی که چشم‌انداز و مأموریت کسب و کارتان را مشخص کردید و نقطه شروع‌تان را برای مدیریت بهتر منابع اندکی محدود کردید،  باید بدانید محکوم به پیشرفت با رشد سریع شدید. یکی از راهکارهای اساسی برای سرعت بخشیدن در این مرحله استفاده از منابع دیگران است با راهبردهایی مثل:

  • کسب و کار زنجیره‌ای
  • تولید تحت لیسانس
  • خرید شرکت‌هایی با قابلیت رشد سریع
  • سرمایه‌گذاری اشتراکی

زمانی‌که ایده‌های بزرگتان را در سر پرورش دادید و به نتایج راضی کننده رسیدید، کسب و کار خود را شروع کردید و برای توسعه آن اقداماتی را ترتیب دادید همواره باید علاوه بر رعایت اصول راه‌اندازی و اجرای کسب و کار شغل و حرفه‌تان را تغذیه کنید.

خوراک مورد نیاز شغل شما چیست؟

۱-تمرکز بر روی برندینگ

«تمرکز در تخصصی گرایی» در طول پروسه‌های حرفه‌ای شغلی امروزه نقش بسیار پررنگی بازی می‌کند. اکثر کسب و کارها امروزه به تدریج در زمینه‌‌های طراحی، تولید، پخش و توزیع به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند.

کسب و کار‌هایی که نیازمند تخصص بالایی هستند، بیشتر منابع در دسترس خود را بر روی برندینگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قابل توجه اینکه کسب و کارهای کوچک، با رعایت اصول راه‌اندازی صحیح و هوشمندانه نیروهای مازاد خود و درصدی از هزینه‌های در گردش را، صرف این قسمت مهم از بخش توسعه کارشان می‌کنند.

سیاست بسیاری از حرفه‌های موفق در دنیا بر این اساس استواراند و البته این نکته حائز اهمیت است، که این اقدامات در نهایت، ارزش افزوده را به همراه دارد. در حقیقت برندسازی بهترین سرمایه‌گذاری ممکن برای کسب و کار خودتان به حساب می‌آید و هویت برند شما در طول حیات فعالیت شغلی‌تان جز دارایی‌های شما محسوب می‌شود و یک سرمایه‌گذاری برد برد برای شما، کارمندان و مشتریان خواهد بود.

زمانی‌که به لحاظ بازار هدف و نوع محصول، متمرکز و متخصص عمل کنید، لازم است تا از جنبه‌های مختلف و در هر نقطه تماسی که به نظرتان می‌رسد، خود را معرفی کنید. در این زمینه مشاوران متخصص دکتر ویز همراه کسب و کار شما هستند. می‌توانید در هر نقطه‌ای از مراحل کاری و در هر کجا که هستید از مزیت برندسازی حرفه‌ای به کمک مشاوران دکتر ویز استفاده کنید.

۲- نوآوری در ارائه خدمات و طراحی استراتژی‌های داخلی

تا چندی پیش داشتن نوآوری در محصول یا نوع ارائه آن به سرعت باعث رشد و توسعه یک کسب و کار بود و عملاً افراد تنها روش موفق و اصول راه‌اندازی کار را خلاقیت می‌دانستند. اما امروزه نوآوری و خلاقیت که در شکل انجام کار یا پروسه‌های انجام کار پیاده‌سازی شده شرط ورود به بازار رقابتی است، نه یک برتری.

۳- چالش‌های نوآوری

۱- اکثر مدیران و کارآفرینان از پتانسیل داشتن خلاقیت، برخوردارند اما در تبدیل آن به نوآوری با چالش مواجه می‌شوند. نوآوری در واقع یعنی تبدبل خلاقیت و پتانسیل بالقوه به یک ارزش واقعی برای برند و مشتریان.

۲- دومین چالش بزرگ در زمینه‌ی نوآوری که در اصول راه اندازی کسب و کار بررسی می‌شود.آنجاست که افراد در نقشه راهشان، برای پیشبرد و توسعه کاری، فقط با یک نوآوری وارد بازار پرتنوع و رقابتی می‌شوند.

این نکته بارها به اثبات رسیده که بعد از گذشت زمان هر نوآوری تبدیل به عادتی برای مشتریان می‌شود، علاوه بر این هر نوآوری که از طرف یک برند صورت می‌گیرد می‌تواند کپی برداری و حتی ارتقا داده شود که این توسط رقبا صورت میگیرد. وقتی کپی‌های ناقص یا حتی بهتر در سطح بازار موجود می‌شوند، بنابراین شما عملاً چیز دیگری برای عرضه ندارید.

حتی گاهی تمرکز به روی کیفیت هم پاسخگوی هزینه‌های در گردش شما نیست. شما باید تحقق بخشیدن به ایده‌های نو را در کارتان به یک راهکار موفق بدل کنید. راهکاری که در استراتژی کاری به آن به شدت توجه می‌شود و همواره ارزش‌های جدیدی  را به بازار و مشتریان عرضه کنید.

۳- خلاقیت و ارزش افزوده را نباید فقط در شکل محصول یا بسته‌بندی خلاصه کنید.

شما باید بتوانید با نوآوری در تمام اجزا سیستم کاریتان ارزشهای بیشتری را برای برندتان بخرید و به مشتریان عرضه کنید. مثل نوآوری در روش تولید، نوآوری در سیستم پخش و توضیع، نوآوری در مدیریت و تیم کاری و بسیاری از نقاط دیگر که برای مشتریان به صورت مستقیم و غیر مستقیم قابل لمس است.به این صورت برتری شما در بازار رقابتی هدفی در دسترس خواهد بود.

دکتر ویز نیز در این زمینه همراه شماست، تا با رهاسازی پتانسیل‌های درونی و محیطی حرفه و کسب و کارتان بتوانید، در این رقابت تنگاتنگ با رقیبان بهترین روش‌های مدیریتی و ارائه را اجرایی کنید.

یک مدیریت هوشمندانه به همراه درآمد بیشتر در زندگی کاری موفق شایسته شماست.

اصول راه اندازی کسب و کار در زمینه مدیریت:

اگر قصد دارید شغل تازه‌تان را شروع کنید یا می‌خواهید کسب و کار فعلی‌تان موفق‌تر باشد، در ادامه یک خط فکری مناسب را برایتان شرح داده‌ایم.

۱ – در زمینه توسعه و گسترش هدفمند فکر کنید

شما محصول یا خدمات مخصوص به خودتان را ارائه می‌دهید و این باعث می‌شود تا تمرکزتان بر روی بازار هدفمند باشد. باید این نکته را پذیرفت که همه مردم مشتری شما نیستند. بلکه گروهی خاصی از آنها جزء مشتریان برند شما قرار می‌گیرند. اما لازم است تا برای آنها نیز برنامه‌های بلند مدت طراحی کنید تا وفاداری مشتریان را حفظ کنید.

این نکته قابل ذکر است که علاوه بر نام تجاری، شعار یا هویت برندتان، مشتریان شما نیز جزء دارایی‌های شما نیز به حساب می‌آیند.

۲ – رقبا را بشناسید و متفاوت تر از آنها عمل کنید

از بازارهای شلوغ نهراسید.

در عوض رقبا را در مراحل نخست شناسایی کنید. با نحوه کار آنها آشنا شوید و نقاط تماس آنها را بیابید. نه تنها می‌توانید از روش‌های سودمندی که حاصل تجربه و آزمون و خطاهای رقباست استفاده کنید، بلکه ریسک استفاده از خلاقیت‌های غیر سودمند را هم کم می‌کنید.

زمانی که مطالعه شما روی روش‌های ارائه محصول در بازار کارتان کامل شد، خلاقیتان نیز بهینه می‌گردد و می‌توانید نوآوری کنید.

۳ – یک تیم حرفه ای و کارآمد تشکیل دهید.

آموزش تیم سازی و مدیریت آن یکی از اصول اساسی در مبحث اصول کسب و کار است که مراحل راه‌اندازی و چه در طی پروسه‌های مختلف کاری باید به آن دقت به خصوصی داشت.

برای پر نمودن جاهای خالی افراد را استخدام نکنید، بلکه افراد را به تیم خود راه دهید که بخشی از کسب و کار شما باشند.

۴ – تصمیم‌های نهایی خود را سریع عملی کنید.

ذهنتان را با کارهای خود یا دم دستی پر نکنید.

کارهایی وجود دارند که کم اهمیت‌ترند، اما با جمع شدن آنها روی هم فضای ذهنتان را دچار آشفتگی می‌کنید.

کارهایی که باید در زمان خاصی انجام شوند مثل پاسخگویی به ایمیل‌ها، تلفن‌های روزمره، گزارشات و آمارهای روزانه که در اصطلاح به آنها «junk file»  می‌گویند در زمان تعیین شده انجام دهید تا فضای ذهنتان برای پردازش خلاقیت خالی بماند.

۵– قدردانی کنید

به کارمندان و مشتریان خود بگویید که چقدر برایتان مهم هستند برای این کار خلاق باشید، می‌توانیم با کلام، رفتار و عمل، ارزشمندی و قدردانی را به طرف مقابل انتقال دهید و همچنین از خودتان قدردانی کنید که با آموختن اصول راه اندازی کسب و کار ریسک‌ها و چالش‌های مسیر را کمتر کردیم.

۶ – در استراتژی‌هایتان شفاف باشید اما مراقب پلان‌هایتان باشید

ایجاد اعتماد، یکی از اصول راه اندازی کسب و کار است که باید از ابتدا با شفاف سازی خودتان مسیر را برای کارمندان و مشتریان قابل اطمینان کنید این بدان معنا نیست که شما برنامه‌های بلند مدت را برای دیگران جار بزنید بلکه در جهت ایجاد اعتماد و حفظ وفاداری مشتریان به کار می‌آید.

۷ – خوشرو باشید و لبخند بزنید

به خودتان عشق بورزید و آن را در سطوح مختلف کاریتان جاری کنید.

لبخند بزنید تا روحیه کارمندانتان بالا رود چرا که ایجاد احساس شادی باعث جذب حداکثری افراد است.

۸ – نسبت به کارتان خوشبین باشید

به نکات مثبت در کارتان توجه کنید و از آنها در جهت رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

همیشه کمبود‌ها و یا نبودها قابل شناسایی هستند اما برگ برنده شما دریافتن نقاط قوتتان و استفاده از آنها برای خروجی حداکثری است.

۹ – نسبت به کارتان مطمئن حرف بزنید

یکی از راه‌های ارتباط مؤثر نوع پرزنت کارتان و یا محصولتان است.

اطلاعات را به‌روز کنید و همواره در دسترس کارکنان به صورت آخرین آپدیت قرار دهید؛ این عمل باعث می‌شود تا کسب وکارتان حرفه‌ای به نظر برسد.

۱۰ – همواره با آرامش برنامه‌هایتان را تدوین و اجرایی کنید

برای خودتان اتاق فکری تشکیل دهید و از افراد مطمئن برای شرکت در اتاق فکر دعوت کنید.

محیط را با آرامش مدیریت کنید تا ایده‌های خوب به ذهنتان برسد. توصیه دکتر ویز برای افرادی که به دنبال اصول راه اندازی اصولی کسب و کار خود هستند، یک روش برای برنامه‌ریزی مداوم طراحی کنید که بتوانید در بلند مدت آن را رصد کنید.

برای این کار سیستم مکتوب کردن اهداف و روش‌ها به شما توصیه می‌شود.

تمرین عملی

۱ – فهرستی از مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را یادداشت کنید.

۲ – کارهای روزمره و مشاغلی را که با آنها آشنا هستید یا می‌توانید سریع یاد بگیرید یادداشت کنید.

۳ – با ۱۰ نفر از اطرافیانتان که در گروه‌های مختلف سنی و موقعیت‌های متفاوت شغلی هستند صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول یا خدماتی را نیاز دارند.

۴ – فهرست نیازهای جامعه را با فهرست مهارت‌ها و توانایی‌هایتان مقایسه کنید تا به یک یا حداکثر ۳ انتخاب برسید.

۵ – دوباره به سراغ همان ۱۰ نفر بروید و در مورد انتخاب‌هایتان به صورت غیر مستقیم نظرسنجی کنید. بررسی کنید که در مورد کدام یک می‌توانید دریافتی داشته باشید.

۶ – اکنون مرحله پردازش است:

ایده‌تان را بپرورانید و در این مسیر از کمک‌های حرفه‌ای مشاوران و راهنمای آنها استفاده کنید.

در این زمینه دکتر ویز با سابقه فراوان در کمک به افراد مختلف برای تحقق این نوع از اهداف مادی و کاریشان برای حمایت و راهنمایی‌های بیشتر همراه شماست.

اصول راه اندازی کسب و کار (۲۴ اصل)

با توجه به موضوع گسترش و پیشرفت هر روزه تکنولوژی و درگیری ذهنی جوامع، کمبود وقت و زمان کافی یکی از مشکلاتی که باید با سرعت بخشیدن به انجام کارها آن را تا حد زیادی مدیریت کرد.

در واقع کسب‌وکار ما زمانی‌ می‌تواند جزو کسب‌وکارهای برتر عصر حاضر قرار بگیرد که بتواند در حل مشکلات اساسی جامعه نقش خوبی را ایفا کند. در اینجا به ۲۵ مورد از اصول راه اندازی کسب و کار اشاره می‌کنیم که اگر کسب‌وکار شما همه یا بخشی از این موارد را شامل شود، می‌تواند در زمره کسب‌وکارهای برتر قرار بگیرد.

۱. بررسی تمام احتمالات ممکن قبل از آغاز به کار

فردی که قصد راه‌ اندازی یک کسب‌ و کار را دارد، حداقل باید یک چشم‌انداز ۱۰ ساله در مورد کسب‌وکارش داشته باشد. نمی‌توان برای کاری که تنها یک سال قصد انجام آن را داریم، برنامه‌ریزی منظمی انجام دهیم. وقتی صحبت از اصول راه اندازی کسب و کار می‌شود، منظور ایجاد یک شغل مستقل است که بتواند آینده ما را تضمین کند.

بنابراین ایجاد یک شغل حسابی نیاز به تحقیقات گسترده‌ای نیز دارد. پس از انتخاب کار موردنظر باید تمام احتمالاتی که ممکن است در آن کار اتفاق بیافتد را یاددشت کنیم. مثلاً کشور ما در تحریم قرار دارد، ممکن است با اعمال تحریم‌های جدید، نتوانیم مواد اولیه کارمان را از منبع قبلی تهیه کنیم؛ با بررسی چنین موردی، باید یک مسیر میانبر برای تهیه مواد اولیه خود داشته باشیم تا در صورت ایجاد چنین مشکلی، مجبور به تعطیلی کسب‌وکارمان نشویم.

۲. ارائه آنلاین کسب‌وکارمان

یکی از مهم‌ترین دغدغه کسب‌وکارهای سنتی، ورود به دنیای آنلاین است. بنابراین کسی که قصد دارد کسب‌وکاری را از ابتدا شروع کند باید قبل از آغاز به‌کار در مورد نحوه ارائه آنلاین شغل خود، تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.

فرقی نمی‌کند شغل شما تولیدی، خدماتی، عمده یا خرده‌فروشی، مشاوره، آموزش یا هر کار دیگری باشد، یکی از راه‌های ایجاد مشتری برای آن شغل، ارائه آن توسط اینترنت به یک جامعه هدف بزرگتر است. در صورتی که خودتان توانایی لازم برای مدیریت بخش آنلاین شغل‌تان را ندارید، باید در فکر همکاری یا استخدام فرد متخصصی باشید که بتواند به‌خوبی جناح آنلاین شغل‌تان را نگه‌داشته و  آن را گسترش دهد.

۳. در نظر گرفتن نیازهای مشتریان

مشتریان عوامل اصلی ایجاد و بقای کسب‌وکارها هستند؛ بنابراین توجه به نیاز مشتریان می‌تواند گزینه‌ها و ایده‌های بکری را در ذهن مدیر کسب‌وکار ایجاد کند.

اگر بتوانید دقیقاً چیزی را در اختیار مشتری‌تان قرار دهید که به آن نیاز دارد، توانسته‌اید کسب وکاری بر پایه خدمت‌رسانی به مشتریانتان ایجاد کنید و موفقیت خود را حتمی کنید. منافع مشتریانتان را بر منافع خود ارجحیت دهید تا شاهد ظهور ایده‌های جدید و کارآمد در ذهنتان باشید.

۴. دسترسی آسان مشتریان به محصولات

اگر مشتریان شما عموم مردم باشند، امکان دسترسی آسان آنها به محصولات فیزیکی باید به راحت‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر باشد. مثلاً ایجاد امکان تحویل یک محصول درب منزل به مشتری، می‌تواند مشتریان بیشتری برای شما جذب کند. آن‌ها می‌دانند تنها کاری که لازم است انجام دهند، یک ثبت سفارش ساده است.

آن‌گاه بقیه کارها را شما انجام داده و محصول را درب منزل به آن‌ها تحویل می‌دهید. در مورد دسترسی مشتریان عمده‌ نیز می‌توانید قوانین کاری‌ وضع کنید که بهتر بتوان با آن‌ها کنار آمد. همین‌طور دسترسی مشتریان به محصولات آنلاین نیز باید با انواع خطوط ضعیف اینترنت امکان‌پذیر باشد. چگونگی انجام این کار بر عهده شماست.

۵. کیفیت

برای ایجاد یک کسب‌وکار تازه، باید به کسب‌وکارهای موفق قبل نگاه کنیم. آن‌گاه متوجه می‌شویم که تنها کسب‌وکارهایی باقی می‌مانند که از کیفیت کافی در نظر مردم برخوردار بوده‌اند.

کیفیت عامل ماندگاری یک محصول در بین مردم است (محصول فیزیکی یا محصول آنلاین). بنابراین تمرکز بر کیفیت محصولات، جزو فاکتورهایی است که باید از ابتدا مورد توجه مدیران قرار بگیرد. نبود کیفیت یا کیفیت پایین می‌تواند بزرگترین آسیب محصولات یا خدمات شما باشد.

۶. اعتمادسازی

سابقه کاری عامل اصلی اعتماد مردم به آن کار است. اما شخصی که تازه می‌خواهد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند نیز به اعتماد مردم نیاز دارد. در چنین شرایطی باید به عواملی فکر کرد که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، اعتماد مشتریان را جلب کند. یکی از شگردهای اعتمادسازی سریع در بین مشتریان، تضمین یا ارائه رایگان است.

اگر شغل مورد نظر شما یک شغل آموزشی است، می‌توانید بخشی از آموزش خود را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهید. اگر کار شما مشاوره است، می‌توانید چند دقیقه مشاوره رایگان بدهید. اگر کار شما فروش یک محصول یا ارائه یک خدمت خاص است، می‌توانید برای رضایت مشتریان یک گارانتی دهن‌پر‌کن در نظر بگیرید (مثلاً گارانتی بازگشت دوبرابر وجه در صورت نارضایتی).

اگر محصولات شما از کیفیت کافی برخوردار باشند، ارائه هریک از تضمین‌های عنوان شده برای‌تان ممکن خواهد بود. پس در نظر داشته باشید که اعتمادسازی یکی از اصول راه اندازی کسب و کار است و اهمیت بسیار بالایی هم دارد.

۷. اشانتیون

اکثر مشتریان عاشق محصولات اشانتیونی هستند. بنابراین شما نیز می‌توانید از این علاقه مشتریان در کار خود بهره برده و محصولاتی را برای اشانتیون در نظر بگیرید. هرچه اشانتیون شما بسته‌بندی شیک‌تری داشته باشد، از نظر مشتری بهتر است.

۸. بازاریابی دهن به دهن

تحقیقات ثابت کرده است که بازاریابی دهن به دهن جز بهترین روش‌های بازاریابی در جهان است. در واقع پایه‌گذاری بازاریابی شبکه‌ای نیز بر همین اساس بوده است. بنابراین با در نظر گرفتن امتیازات خاصی برای افرادی که محصولات یا خدمات شما را به فرد دیگری معرفی کنند، می‌تواند این توع بازاریابی را برای شما فعال کند. شما می‌توانید اشانتیون‌، تخفیف، امتیاز یا محصولات ویژه برای افرادی که شما را به دیگران معرفی می‌کنند، در نظر بگیرید.

۹. آینده‌نگری

اگر کسب‌وکار شما پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک کسب‌وکار تاپ را دارد، فریب وضعیت و موقعیت‌های نابسامان کنونی را نخورید. در موقعیتی که مشتریان کمی دارید و اهداف کوتاه‌مدت یا میان‌مدت شما برای کارتان محقق نشده است، ناامید شدن کار راحتی است. اما یادتان باشد که کسب‌وکارهای خوب تا رسیدن به محبوبیت در بین مردم به فرصت و تلاش بیشتری نیاز دارند.

به آینده شغل خود فکر کنید و از تلاش دست برندارید. گاهی برای رسیدن به اهداف بلندمدت، لازم است از اهداف کوتاه‌مدت صرف‌نظر کرد.

مثلاً فردی که کسب‌وکار خود را بر پایه آموزش آشپزی بنا کرده، می‌داند که از توانایی لازم برای تبدیل شدن به یک ستاره آشپزی برخوردار است اما تعداد کم مشتریان او را ناامید کرده‌اند.

چنین شخصی دو انتخاب پیش رو دارد: یا می‌تواند کارش را تعطیل کند و به فکر اجرای ایده دیگری باشد یا اینکه با بررسی‌های لازم و اجرای ایده‌های تازه در کسب‌وکار کنونی‌اش به فکر پیدا کردن مشتری‌های بیشتر باشد.

انرژی که این شخص برای راه‌اندازی کار جدید می‌خواهد بسیار بیشتر از انرژی کافی برای پیاده‌سازی ایده‌های تازه در همین کسب وکاری است که انجام می‌دهد و به آن علاقه نیز دارد. این شخص با آینده‌نگری در مورد کسب وکار کنونی‌اش می‌تواند افق‌های تازه‌ای را ببینید و ایده‌های بهتری را عملی کند و به اهداف بزرگ خود نیز برسد.

۱۰. کسب دانش فنی

ممکن است کسب تمام مهارت‌های لازم برای کار تولید یک محصول و ایجاد بستر آنلاین برای ارائه آن کار سختی باشد. توصیه‌های حرفه‌ای حاکی از آن است که بهتر است بر روی یک کار مشخص متمرکز شوید و انرژی خود را بر روی چند گزینه متفاوت نگذارید؛ اما گاهی نداشتن مهارت در بعضی از کارها باعث می‌شود تا اختیار آن بخش از کارمان از دسترس ما خارج شود.

مثلاً شخصی که کار تولید قارچ انجام می‌دهد، هیچ اطلاعی از نحوه ایجاد سایت و فروش اینترنتی محصول خود ندارد و آن را به شخص دیگری واگذار کرده است. برای این شخص مشکلی در ارائه آنلاین قارچ‌ به مشتریانش پیش می‌آید. شخص پیگیر مدیر فنی سایتش می‌شود اما مدیر فنی به دلیل اینکه سرگرم پروژه‌هایی دیگر است، جواب سربالا می‌دهد و هربار حل کردن مشکل را به زمان دیگری موکول می‌کند.

ممکن است مشکل پیش آمده تنها با دستکاری یک گزینه کوچک در سایت قابل حل باشد اما چون شخص هیچ‌گونه آگاهی از عملکرد آنلاین سایت ندارد، مجبور است منتظر باشد تا مدیر فنی بیاید و آن را درست کند. اگر این شخص یک‌سری اصول اولیه مدیریت سایت (نه در حد حرفه‌ای) را بلد بود، می‌توانست در چنین مواردی به‌سرعت مشکل کار خود حل کند. بنابراین اطلاع و کسب دانش فنی در سایر امور مربوط به کسب‌وکار نیز برای یک مدیر ضروری است و جز اصول راه اندازی کسب و کار به حساب می‌آید.


۱۱. استخدام افراد مناسب

هرچقدر کسب‌وکار شما گسترده‌تر باشد، به افراد بیشتری برای همکاری نیاز دارید. وجود افراد ناکارآمد در یک سازمان، خلل بزرگی برای یک کسب‌وکار است. بنابراین برای استخدام افراد مناسب معیارهای مشخصی داشته باشید و تنها افرادی را استخدام کنید که معیارهای موردنظر شما را داشته باشند.

۱۲. توجه به زیردستان

اگر افرادی را در سازمان یا شرکت خود دارید که برای شما کار می‌کنند، توجه خاصی به آن‌ها داشته باشید. سعی نکنید در زمان‌های نامناسبی در فکر مچ‌گیری از کارمندان خود باشید؛ به‌جای آن سعی کنید کوچک‌ترین تلاش‌ها و زحمات آن‌ها را تحسین کنید. آن‌گاه می‌بینید که چقدر با اخلاص برایتان کار می‌کنند. یادتان باشد، رضایت مشتریان شما در گرو کار باکیفیت کارمندانتان قرار دارد.

۱۳. بسته‌بندی مناسب

بسته‌بندی شیک یکی از عوامل جذب مشتری‌های تازه و از اصول راه اندازی کسب و کار است. اگر شما تولیدکننده یک محصول فیزیکی هستید، در انتخاب بسته‌بندی شیک اما به‌صرفه دقت کافی را داشته باشید. اگر هم شما ارائه دهنده یک محصول یا خدمت آنلاین هستید، بهتر است برای معرفی کار خود از لوگو و پوسترهای باکیفیت و حرفه‌ای اسفاده کنید. بسته‌بندی، لوگو و پوستر‌ها در واقع ویترین کار شما هستند.

۱۴. تبلیغ حرفه‌ای

تبلیغاتی که برای فروش یا ارائه خدمات و محصولات خود می‌نویسید باید براساس بازاریابی ذهنی باشد. گاهی استفاده از واژه یا یک جمله خاص در تبلیغات، ممکن است مشتریان را از شما دور کند. بنابراین خساست به خرج ندهید و با صرف هزینه‌ای مشخص از یک متخصص تبلیغ‌نویسی بخواهید تبلیغ مناسبی برایتان طراحی کند.

۱۵. توجه به جزئیات

اگر در کسب‌ و کارتان خللی وارد شد، همیشه لازم نیست به فکر اصلاح زیرساخت‌ها باشید بلکه نگاهی به اصول راه اندازی کسب و کار خود بیاندازید؛ گاهی با یک تغییر جزئی مانند تغییر ظاهر فروشگاه (فیزیکی یا اینترنتی)، عوض کردن صندلی‌ها، تغییر متن تبلیغ، ارائه یک اشانتیون بهتر و ….. می‌توانید نتایج شگفت‌انگیزی بگیرید.

۱۶. تاثیر خدمات پس از فروش در اصول راه اندازی کسب و کار

ارائه خدمات پس از فروش برای اکثر کسب‌وکارها معجزه می‌کند و جز اصول راه اندازی کسب و کار است. وقتی مشتری می‌داند در صورت بروز مشکل در کالای خریداری شده‌اش، شما پاسخگوی او هستید، بدون شک از شما خرید می‌کند. بسته به نوع کسب وکار خود، خدمات پس از فروش خوبی برای مشتریان‌تان در نظر بگیرید. ممکن است کمی دردسر داشته باشد اما به نتایج بزرگی که دارد می‌ارزد.

۱۷. ارائه راهنما

کسب وکار شما در هر زمینه‌ای که باشد با ارائه راهنمای صحیح استفاده از محصول موردنظر به مخاطبان یا مشتریان خود، می‌توانید موجبات رضایت آنان را فراهم کنید. راهنما می‌تواند یک فیلم، تصویر یا یک دفترچه راهنما باشد.

۱۸. دیجیتال مارکتینگ

با توجه به بیشتر شدن هر روز کاربران شبکه‌های اجتماعی، فروش از طریق این شبکه‌ها جایگاه خاصی پیدا کرده است. اگر بتوانید خودتان پیج‌های مختلفی از کارتان ایجاد کرده یا فردی را برای این کار استخدام کنید، می‌توانید با پیوند دادن صفحات مجازی خود به سایت‌تان که به نوعی پایگاه اصلی کارتان محسوب می‌شود، مشتریان جدیدی پیدا کنید.

در واقع افراد زیادی هستند که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند اما شما را نمی‌شناسند. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به شما می‌دهند که خود را به تمام افرادی که به شما نیاز دارند معرفی کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را بکنید، متخصصان دیجیتال مارکتینگ زیادی هستند که آماده‌اند به شما کمک کنند. دیجیتال مارکتینگ از اصلی‌ترین اصول راه اندازی کسب و کار است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

۱۹. کاتالوگ

یک کاتالوگ مرتب و حرفه‌ای برای معرفی محصولاتتان طراحی کنید چرا که داشتن کاتالوگ خوب و باکیفیت یکی از اصول راه اندازی کسب و کار است. این کاتالوگ را هم به‌صورت چاپ‌شده در دفتر کارتان بگذارید وهم نمونه الکترونیکی آن را برای مشتریان ثابت خود بفرستید و عکس‌های باکیفیت صفحات آن را در پیج‌های مجازی خود منتشر کنید. هرچقدر کیفیت تصاویر کاتالوگ شما بالاتر باشد، بیشتر توسط مشتریان و کاربران دست به دست می‌شود. بنابراین افراد بیشتری با شما آشنا می‌شوند.

۲۰. قرعه کشی 

قرعه‌کشی شبیه به بازی است و ذهن انسان بازی را دوست دارد. گذاشتن یک سری جوایز و دادن آن به مشتریان خود بعد از قرعه‌کشی می‌تواند محبوبیت بیشتری برای کارتان ایجاد کند. هرچقدر جوایز بیشتری داشته باشد، مشتریان بیشتری هم از قرعه‌کشی شما نفع خواهند برد. به‌غیر از قرعه‌کشی هر چیز دیگری که بتواند خرید یا بازدید از محصولات شما را تبدیل به یک بازی کند، در رونق کسب‌وکارتان تأثیر خواهد داشت.

۲۱. سیستم مناسب حسابرسی

از همان ابتدای کارتان، یک سیستم حسابرسی و حسابداری منظم تشکیل دهید. کوچکترین خرج‌ها و سودهای خود را در آن ثبت کنید. اینگونه حساب کارتان به تمامی در دستان خودتان قرار خواهد داشت. با آگاهی از سودها و خرج‌ها، می‌توانید هربار منابع ارزان‌تری برای خرید (مواد اولیه) و منابع گسترده‌تری برای فروش پیدا کنید. اگر حساب کارتان همیشه در دستان خودتان نباشد، هرگز متوجه خرج‌های اضافی نخواهید شد. بنابراین هرگز هم به فکر جایگزین کردن منابع نخواهید بود.

۲۲. ایجاد کمپین فروش

طراحی یک «جشنواره فروش با تخفیفات ویژه» در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند کمبودهای فروش شما را جبران کند. کمپین‌های فروش اگر به صورت اینترنتی اجرا شوند و تبلیغ‌نویسی مناسبی برایشان شده باشد، در بازه زمانی که اعلام می‌کنید، معجزه می‌کنند.

۲۳. ارائه محصولات جدید

یکی از اصول راه اندازی کسب و کار این است که هر از چندگاهی یک محصول جدید به طیف محصولات خود اضافه کنید. یادتان باشد محصول جدید باید در گروه محصولات قبلی شما باشد. مثلاً اگر شما فروشنده محصولات بهداشتی هستید و می‌خواهید یک محصول جدید به لیست خود اضافه کنید، اضافه کردن گلدان یا کیف‌پول نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد بلکه باید در بین سایر محصولات بهداشتی موجود، محصول جدید خود را انتخاب کنید.

۲۴. سیستم‌سازی

با پیدا کردن مشتریان جدید و رونق کسب‌وکارتان، به افراد بیشتری نیز برای مدیریت شغلتان نیاز پیدا می‌کنید. در کنار استخدام افراد مناسب باید به فکر سیستم‌سازی سازمان کاری‌تان نیز باشید. سیستم‌سازی شامل قرار دادن افرادی با توانایی مدیریت در راس امور و همچنین قرار دادن افراد مناسب برای انجام سایر امور تحت نظارت مدیرانی که تعیین کرده‌اید، است.

در این‌صورت مجبور نخواهید بود تمام وقت خود را به کار اختصاص دهید. سیستم‌‌ کاری‌تان تمام فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهد و به شما گزارش می‌کند. سازمان‌های بزرگ کاری حتماً به سیستم‌سازی نیاز پیدا می‌کنند در غیر این‌صورت مدیر کسب‌وکار مجبور می‌شود تمام وقت و زندگی خود را برای کارش بگذارد.

۲۵. ارزیابی دوره‌ای آخرین گام از اصول راه اندازی کسب و کار

تمام بخش‌های کسب‌وکار خود را به صورت دوره‌ای، مثلاً هر چند ماه یکبار یا هرسال یکبار مورد ارزیابی دقیق و کامل قرار دهید. ارزیابی‌ها همیشه ضعف‌های کسب‌وکار را نمایان می‌کنند. شما می‌توانید هربار بعد از ارزیابی خود، مشکلات آن دوره کارتان را حل کنید. با حل کردن هر مورد کارتان، باعث بهبود شغل خود خواهید شد.

تصور کنید که چند سال از آغاز کسب‌وکار شما می‌گذرد و شما حتی یکبار آن را به طور کامل ارزیابی نکرده‌اید، می‌توانید دریابید که کارتان نشت‌های زیادی دارد اما نمی‌دانید از کجا هستند. زمانی‌ می‌توانید به مشکلات کارتان پی ببرید که یک ارزیابی دقیق انجام دهید و تمام بخش‌ها را شخصاً بررسی کنید.

استفاده از هر یک از این اصول راه اندازی کسب و کار می‌تواند موجب توسعه کسب ‌و کار شما شود. گاهی اجرای چند مورد از گزینه‌های فوق مشکل کار شما را برطرف می‌کند یا باعث برنامه‌ریزی صحیح‌ تری قبل از شروع کارتان می‌شود. تشخیص اینکه کدام گزینه مناسب کسب‌وکارتان است، بر عهده شماست.

یادتان باشد در تمام طول مسیر برنامه کاری که در گزینه ۱ نوشته بودید را به همراه داشته باشید و همواره از قوانین شخصیتی خود پیروی کنید. اگر پیشنهاد وسوسه‌انگیزی دریافت کردید که شما را ترغیب می‌کرد کسب‌وکار فعلی‌تان را که با زحمت پایه‌گذاری کرده‌اید را رها کنید و دنبال کسب‌وکار دیگری بروید به امید اینکه پول هنگفتی کسب کنید، مطمئن باشید از این کار پشیمان خواهید شد.

شما تنها زمانی می‌توانید به ایجاد کسب‌‌وکار دیگری فکر کنید که شغل فعلی‌تان را به درجه یک کسب‌وکار تاپ برسانید تا بتوانید بدون دردسر آن را واگذار کنید و متحمل هیچ ضرری نشوید.

جدیدترین اصول کسب‌ و کار

در عصر حاضر، اصول راه اندازی کسب و کار نسبت به گذشته تفاوت زیادی دارد. در واقع امروزه تمام کسب‌وکارها به طرف تخصصی‌ شدن و برندسازی‌های شخصی به پیش می‌روند. بنابراین در این مطلب نیز به معرفی اصولی می‌پردازیم که برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری می‌تواند به شما کمک کند. پس با ما همراه باشید.

برای راه اندازی یک کسب و کار چه باید کرد؟

مراحل راه اندازی یک کسب و کار را نام ببرید. برای راه اندازی یک کار تازه، باید به این درک برسید که چرا به راه‌اندازی آن کار نیاز دارید!  اگر شما یک کارمند هستید، وارد شدن به مسیر کارآفرینی و چالش‌های آن برای‌تان بسیار سخت‌تر از کسی است که آب‌ باریکه‌ای در زندگی خود ندارد و برای رسیدن به هدفش از هیچ خطری نمی‌ترسد. پس برای اینکه بدانید برای مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید چه باید کرد، ابتدا هدف خود از ایجاد آن کسب‌وکار را کاملاً مشخص کنید.

وقتی هدف شما واضح و روشن باشد، در هر جایگاهی که باشید، بیکار، کارمند یا آزادکار می‌دانید که چگونه از منابع و امکاناتی که هم‌اینک در اختیار دارید، در مسیر تازه‌ی خود استفاده کنید. پس اولین اصل از اصول راه اندازی کسب و کار تازه، داشتن یک هدف مشخص است.
اگر مدت‌هاست که برخی ایده‌های کارآفرینی در ذهن‌تان جرقه می‌زند، همین حالا از خواندن ادامه‌ی این مطلب دست بکشید و روی یک کاغذ اهداف خود از ایجاد کار تازه را یادداشت کنید. سپس به سراغ مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب بروید. می‌توانید از پاسخ به سؤالات زیر شروع کنید:

  • چرا می‌خواهم کسب‌وکار تازه‌ای داشته باشم؟
  • اگر در راه‌اندازی این کسب‌وکار موفق شوم، شرایط زندگی‌ام چگونه خواهد شد؟
  • اگر ایده‌های خود را رها کنم، چه می‌شود؟

چگونه یک کسب و کار شخصی راه اندازی کنیم؟

راه اندازی کسب و کار شخصی چگونه است ؟ ممکن است ایده‌های شما آنقدر بزرگ باشند که به تنهایی نتوانید آن‌ها را اجرا کنید و به یک تیم برای ادامه‌ی مسیر نیاز داشته باشید. مطمئناً پیدا کردن افرادی که با شما همفکر و هم‌هدف باشند، کار راحتی نیست تا ایده‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. معمولاً افراد زمانی به کارآفرینان اعتماد می‌کنند که نتیجه‌ی مشخصی از فعالیت آن‌ها دیده باشند. بنابراین در ابتدای امر باید خودتان تنهایی همه کارها را انجام دهید. برای اینکه بدانید از کجا باید شروع کنید، اهدافی که در مرحله‌ی قبل یادداشت کردید را مرور کنید و سپس سؤالات تازه‌ای از خود بپرسید:

  • چه ایده‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار تازه در ذهن دارم؟
  • ایده یا ایده‌های من برای اجرا به چه منابعی نیاز دارند؟
  • چند نیروی کار برای شروع لازم است؟
  • به چه مقدار سرمایه نیاز دارم؟

پاسخ به این سؤالات در مرحله‌ی ابتدایی، ممکن است هیچ چشم‌انداز یا امیدی به شما ندهد؛ بنابراین شرایط خود را در نظر بگیرید و سعی کنید ایده‌تان را با شرایط فعلی‌تان هماهنگ کنید:

  • کدام منابع و امکانات اجرای ایده‌ام را هم‌اکنون در اختیار دارم؟
  • کدام بخش کار را می‌توانم به تنهایی انجام دهم؟
  • چگونه می‌توانم منابع و امکانات جدید را به کار بگیرم؟

اگر پس از پاسخ دادن دقیق به تمام سؤالات فوق، موفق شدید تا نسخه‌ی اولیه و قابل اجرایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود ایجاد کنید، آن‌گاه قدم اول را برداشته‌اید و باید در پی تجربیات تازه برای قدم‌های بعدی باشید. در ادامه ۱۲ اصل مهم از اصول راه اندازی کسب و کار (راه اندازی کسب و کار شخصی) را با شما در میان می‌گذاریم که توجه به تک‌تک آن‌ها می‌تواند مسیر را برای شما هموارتر کرده و دید واضح‌تری به شما بدهد.

۱۲ اصل مهم راه اندازی یک کسب و کار

اصول راه اندازی کسب و کار بسیار فراوانی وجود دارند که هریک برای راه‌اندازی کسب‌وکار در زمینه‌ی خاصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند؛ اما یک سری اصول هستند که برای راه‌اندازی هرنوع کسب‌وکاری می‌توانند به ما کمک کنند. اصول راه اندازی کسب و کار ۱۲‌گانه‌ی زیر می‌تواند در هر زمینه‌ی کاری، راهنمای مسیر شما باشد:

  • به ایده‌ها و اهداف خود ایمان داشته باشید

داشتن ایمان و باورهای صحیح، اولین و مهم‌ترین اصل برای اجرای هر ایده در زندگی است. وقتی شما به افکار، ایده‌ها و تمایلات خود ایمان نداشته باشید، چطور می‌خواهید با چالش‌های بزرگ و کوچکی که برایتان پیش می‌آید، روبه‌رو شوید؟! برای رسیدن به این ایمان، باید اهدافی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود یادداشت کرده‌اید را هر روز مرور کنید و همچین هر روز به شرایط و آینده‌ی ایده‌آل خود پس از اجرای ایده‌تان فکر کنید.

به شما توصیه می‌کنیم که تا نرسیدن به ایمان و باور قلبی در مورد مسیر کسب‌وکارتان، هیچ قدمی در زمینه‌ی اجرای آن برندارید. یادتان باشد که بدون ایمان نمی‌توانید مسیر را طی کنید. پس هرچقدر هم که طول بکشد، تا رسیدن به آن باور قدرتمند، هر روز اهدافتان را مرور کنید.

  • مهارت‌ های تازه کسب کنید

وقتی ایمان قلبی نسبت به مسیر و ایده‌ی خود پیدا کردید، حالا باید به فکر کسب کردن مهارت‌های تازه باشید. ببینید در اجرای ایده‌ی خود به چه مهارت‌هایی نیاز دارید و کدام‌یک از آن‌ها را می‌توانید یاد بگیرید. مثلاً اگر ایده‌ی شما در مورد راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین باشد، باید توانایی و مهارت کار با ابزارهای آنلاین، ایجاد وب‌سایت و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را فرا بگیرید. اگر ایده شما در زمینه‌ی ایجاد یک فروشگاه فیزیکی است، باز هم باید به فکر کسب مهارت‌های بازاریابی، حسابداری، فروش و …. باشید.

  • روی رشد شخصی خود کار کنید

برای بدست آوردن نتایج جدید در زندگی‌تان، باید تبدیل به یک شخص جدید شوید! ببینید کارآفرینان برتر چه رفتارها و عادت‌هایی دارند که شما نیز باید آن‌ها را در خود ایجاد کنید. شما باید از نظر شخصیتی، اخلاقی و حرفه‌ای به یک کارآفرین تبدیل شوید. اگرچه در اصول راه اندازی کسب و کار، کمتر به رشد شخصی اشاره می‌شود، اما این موضوع مانند ایمان و باورهای صحیح، یکی از اصول پایه‌ای برای راه‌اندازی کارهای تازه است. بنابراین باید برای موفق شدن در مسیری که برای خود انتخاب کرده‌اید، از نظر شخصیتی، اجتماعی، مهارتی و ….. در سطح بالاتری قرار بگیرید.

  • از افراد آگاه مشورت بگیرید

گاهی در همان ابتدای مسیر ناامید شده یا دچار سردگمی می‌شویم. با خودمان فکر می‌کنیم که مسیرمان بیش از حد طولانی است و توان لازم برای ادامه‌ی آن را نداریم. وقتی دچار چنین حالتی شدید، حتماً از یک شخص آگاه مشورت بگیرید. این شخص می‌تواند یک مربی سبک زندگی (لایف‌کوچ) یا یک مربی کسب‌وکار (بیزینس کوچ) باشد. این افراد با داشتن اطلاعات صحیح در مورد تمام مراحل و اصول راه اندازی کسب و کار (راه اندازی کسب و کار شخصی)، می‌توانند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند. حتی اگر با ایشان به توافق برسید، می‌توانند در کل مسیر همراه‌تان باشند.

  • یک نقشه‌ی راه برای خود ترسیم کنید

پس از ایجاد باور و عادت‌های تازه در خود و بدست آوردن مهارت‌های لازم، آن‌‌گاه باید مسیر کاری خود را مشخص کنید. ابتدا یک نقشه‌ی اولیه تهیه کنید و سپس با بررسی دوباره‌ی آن، اصلاحات لازم را انجام دهید. مسیر را بیش از حد فشرده نکنید که فشار زیادی به شما وارد شود. مثلاً اگر می‌خواهید یک آموزشگاه راه بیندازید، گزینه‌هایی مانند مکان، زمان، محل و نوع تبلیغات، حداقل و حداکثر دانشجوها و …. را مشخص کنید.

البته سعی کنید در ابتدا از مکان‌های ارزانتر یا بدون هزینه شروع کرده و از اجاره‌ی مکان‌های بزرگ با هزینه بالا بپرهیزید. در مورد سایر کسب‌وکارها هم از این الگو کمک بگیرید و تا حد امکان هزینه‌ها و سختی کار را کاهش دهید.

  • اقدام کنید

در اکثر اصول راه اندازی کسب و کار که می‌بینیم، اقدام کردن را در مرحله‌ی اول یا دوم قرار می‌دهند؛ این در حالی است که اگر افراد بدون کسب پیش‌نیازهای باور، مهارت، رشد شخصی و مشورت شروع به اقدام کنند، معمولاً آنقدر شکست می‌خورند که در نهایت تمام این گزینه‌ها را از سر می‌گذرانند یا کلاً تسلیم می‌شوند. پس یادتان باشد که زمانی آماده‌ی اقدام هستید که مراحل فوق را طی کرده باشید. آن‌گاه براساس نقشه‌ی ترسیمی خود، اقدامات لازم را انجام دهید.

  • شکست‌ها را با درس‌های بزرگ پشت سر بگذارید

حتی در صورت گذراندن پیش‌نیازهای نامبرده هم ممکن است با شکست مواجه شوید، اما این شکست را بخشی از مسیر خود بدانید و هربار پس از گرفتن درس‌های لازم، دوباره اقدام کنید. درس از شکست، شما را بیشتر از قبل از نظر شخصی ارتقا می‌دهد.

  • خود را ارزیابی کنید

گاهی یادمان می‌رود از شکست‌ها درس بگیریم و بارها یک شکست را تجربه می‌کنیم. برای اینکه این اتفاق پیش نیاید، هربار عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید و هرگز اجازه ندهید دوبار یک شکست تکراری را متحمل شوید

  • از آخرین متدهای کسب‌وکار آگاه شوید

برای موفق شدن در اصول راه اندازی کسب و کار عصر حاضر، باید از آخرین شیوه‌های کاری باخبر باشید. امروزه تمام کسب‌وکارهای اینترنتی و غیراینترنتی، برای برندسازی شخصی به رسانه‌های اجتماعی نیاز دارند. البته این تنها یکی از متدهای کسب‌وکار است. شما برای ادامه‌ی مسیر و دیدن نتایج بهتر، باید با دیگر روش‌های تازه نیز آشنا شوید.

  • خود را به چالش بکشید

ممکن است شیوه‌های بسیاری برای اجرا در کسب‌وکارها وجود داشته باشد که اجرای همگی آن‌ها برای شما ممکن نباشد، بنابراین بهتر است کاربردی‌ترین شیوه را انتخاب کرده و آن را در کسب‌وکار خود اجرا کنید. اجرای شیوه‌های تازه همیشه با چالش همراه است، اما همین چالش‌ها می‌توانند افق‌های تازه‌ای را برای شما نمایان کنند.

  • هربار بهتر از قبل عمل کنید

وقتی اصول راه اندازی کسب و کار را تنها یا یک روش مشخص طی کنید، دیر یا زود متوجه رکود در کار خود خواهید بود؛ بنابراین برای اینکه همیشه در مسیر رشد باقی بمانید، باید هربار عملکردتان را بهتر از قبل کنید. ممکن است در ابتدای کار این بهتر شدن برایتان سخت باشد، اما در هر صورت از آن غافل نشوید تا همراه با تثبیت شدن جایگاه کارتان، همچنان شاهد رشد بیشتری هم باشید.

  • خودتان را به خدا بسپارید

وقتی تمام مراحل فوق را به درستی انجام داده و هر روز در پی بهتر شدن باشید، دیگر باید ادامه‌ی مسیر و کسب نتایج را به خداوند واگذار کنید. معمولاً افراد بدون انجام این مراحل و با گفتن: «خدا کمک‌مان می‌کند!» دست به اقدام می‌ز‌نند. اما خداوند به کسانی کمک می‌کند که ابتدا خودشان به خود کمک کرده باشند. بنابراین وقتی تمام تلاش‌تان را انجام دادید و سعی کردید بهترین خود باشید، حالا وقت آن است که نتایج را به او واگذار کنید!

اصول راه اندازی کسب و کار

با توجه به تغییرات عمده‌ای که هرساله از لحاظ تکنولوژی، سیاسی، اقتصادی و …. تجربه می‌کنیم، بیشتر افراد به دنبال این هستند تا بدانند در هر سال چه کارهایی را می‌توانند راه‌اندازی کنند تا بازده بیشتری از آن بگیرند. در قسمت‌های قبل، مهم‌ترین اصول راه‌اندازی کسب و کار را با شما در میان گذاشتیم. اما در ادامه دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار، اصول لازم برای مرحله‌ی پیش از راه‌اندازی کسب و کار و همچنین منابع لازم برای راه‌اندازی یک کار جدید را با شما در میان خواهیم گذاشت. باشد که این اصول در کنار دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار بتواند بخش زیادی از مسیر انتخاب شغل مناسب را برای شما هموار کرده و دید واضح‌تری نسبت به دنیای فعالیت‌های مالی در سال جاری را پیش روی شما قرار دهد. در ادامه نیز با ما همراه بمانید تا با هم این اصول مهم را بررسی کنیم.

مهمترین اصولی که قبل از انتخاب کسب و کار باید رعایت کرد کدامند؟

قطعاً همه‌ی اصول کسب و کار را نمی‌توان برای مرحله‌ی اجرایی آن در نظر گرفت، چراکه قبل از راه‌اندازی فعالیت هم باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشیم. چه بسا کسانی که در آخرین مراحل اجرایی کار خود، به این نتیجه رسیده‌اید که کار موردنظر را نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به انجام برسانند. بنابراین، اگرچه اصولی که قبل از راه‌اندازی کسب و کار باید رعایت شود، مورد بی‌توجهی و کم‌لطفی افراد قرار می‌گیرد، اما حقیقتاً مهم‌تر از مراحل و اصول اجرایی کسب‌وکارها هستند. حالا برای اینکه بدانیم مهمترین اصولی که قبل از انتخاب کسب و کار باید رعایت کرد کدامند، باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

  • علاقه‌مندی شخصی

اگرچه هنوز هم موضوع علاقه شخصی به کسب‌وکارها بسیار نادیده گرفته می‌شود و افراد صرفاً به دنبال کارهایی هستند که درآمد بیشتری داشته باشد، اما حقیقتاً اگر کاری را انجام دهیم که به آن علاقه درونی داشته باشیم، انجام آن کار حتی با تمام سختی‌هایش برای ما لذتبخش خواهد بود. بنابراین بهتر است اول پتانسیل کارهای موردعلاقه خود را بررسی کنید و قابلیت اجرایی آن‌ها را بسنجید، سپس به سراغ بررسی دیگر فعالیت‌ها بروید.

  • توانایی و مهارت‌ ها

هرکسی در یک سری کارها و فعالیت‌های خاص مهارت، تخصص یا اطلاعات جامع و دقیق دارد. شما در چه زمینه‌هایی مهارت، تخصص یا اطلاعات دارید؟!  آن‌ها را یادداشت کنید و ببینید آیا تخصص شما در راستای علایق‌تان قرار دارد یا خیر و اینکه آیا با تخصصی که دارید می‌توانید کسب‌وکار خوبی را راه‌اندازی کنید یا خیر؟!
پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند که چند قدم جلو بیفتید، چراکه اگر بخواهید کسب‌وکار کاملاً تازه‌ای را شروع کنید که نیاز به تخصص و مهارت‌های جدید داشته باشد، باید وقت و انرژی زیادی برای آن بگذارید، اما اگر از قبل مهارت آن را کسب کرده باشید، می‌توانید روی دیگر جنبه‌های آن کار متمرکز شوید.

  • نیاز جامعه

جوامع در عصر حاضر، نیازهای متفاوتی دارند که نیاز به رفع شدن دارد که بیشتر این نیازها در گذشته اصلاً وجود نداشتند. برای مثال، در گذشته افراد از اینترنت استفاده چندانی نمی‌کردند و شخصی به نام سئوکار اصلاً وجود نداشت، اما امروز سئوکاران جزو افرادی هستند که بیشترین تأثیر را در کسب‌وکارهای آنلاین دارند. بنابراین ضمن در نظر گرفتن علایق، مهارت‌ها و کسب‌وکارهای زودبازده، به نیاز جامعه خود نیز توجه داشته باشید. چراکه اگر کسب‌وکار شما محلی باشد، باید بتوانید نیازهای جامعه اطراف خود را پوشش دهید، مگر اینکه کسب‌وکار شما ملی یا جهانی باشد که در هر صورت باید آن را به درستی ارزیابی کنید و تمام زوایای آن را بسنجید.

  • امکان فعالیت در فضای مجازی

ببینید آیا کسب‌وکارهایی که شما نسبت به انجام آن‌ها تمایل دارید، قابلیت اجرا در سطح آنلاین را دارند یا فقط به صورت فیزیکی قابل ارائه هستند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که همه‌ی کسب‌وکارها به نوعی می‌توانند به فضای آنلاین کشیده شوند. پس باید برای این قسمت از کار هم چاره‌جویی کنید و ببینید فعالیت‌های فیزیکی و آنلاین خود را چگونه مدیریت کنید.

  • بررسی اصول اختصاصی هر زمینه کاری

همه‌ فعالیت‌های مالی با هم تفاوت داشته و ویژگی‌ها و معایب مختص به خود را دارند. بنابراین شما ضمن در نظر گرفتن ویژگی‌های عمومی کسب‌وکارتان، باید ویژگی‌های اختصاصی آن را نیز دسته‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر در مورد کسب‌وکارهای انتخابی خود تصمیم بگیرید و کمتر به خطا بروید.

حالا که می‌دانیم مهمترین اصولی که قبل از انتخاب کسب و کار باید رعایت کرد کدامند، حالا می‌توانیم قبل از اینکه به راه‌اندازی کسب‌وکار فکر کنیم، موقعیت خود را بسنجیم و در صورت امکان از امکانات و قابلیت‌هایی که داریم، بهره لازم را بگیریم.

دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار کدامند؟

اینکه ببینیم دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار کدامند، به ما کمک می‌کند تا باز هم به گرفتن بهترین تصمیم ممکن، نزدیک‌تر شویم. در واقع، وقتی بدانیم دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار کدامند، حتماً سعی می‌کنیم که آن‌ها را رعایت کنیم و در نهایت در کار خود موفق باشیم. این دو اصل مهم به قرار زیر هستند:

  • مراحل تکامل را در نظر بگیرید

خیلی‌وقت‌ها در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار خود، انتظارات زیادی از خود و جامعه داریم و در واقع می‌خواهیم بسیار زود به آرزوهای مالی خود از طریق کاری که راه‌اندازی کرده‌ایم برسیم. اما این‌گونه اندیشیدن اشتباه است و در هر صورت به ما و کسب‌وکارمان ضربه می‌زند. برخی از قوانین و مقرراتِ، جهانی هستند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از آن‌ها تخطی کرد. یکی از قوانین جهانی که باید سعی کنیم همواره آن را رعایت کنیم، قانون تکامل است. قطعاً کسب‌وکار نوپای ما، نیاز به زمان، انرژي، تلاش و خلاقیت دارد تا بتواند به تدریج رشد کرده و به یک کسب‌وکار بزرگ و موفق تبدیل شود.

  • متمرکز فعالیت کنید

بعضاً پیش می‌آید که تصور می‌کنیم اگر کارهای متنوعی را انجام دهیم و بخش بزرگی از خدمات و محصولات را ارائه کنیم، بازدهی بیشتری خواهیم داشت، اما این یک تفکر کاملاً اشتباه است که در کسب‌وکارهای عصر حاضر جایی ندارد. شما هرچقدر تخصصی‌تر و متمرکزتر کار کنید، موفق‌تر خواهید بود. جامعه هوشمند امروزی به متخصص‌ها اعتماد می‌کند، نه به همه فن حریف‌ها!!

دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار، همانا توجه به مراحل تکامل و همچنین متمرکز بودن بر روی ارائه‌ی یک محصول یا خدمت تخصصی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید!!

برای راه اندازی کسب و کار از چه منابعی استفاده کنیم؟

اینکه برای راه اندازی کسب و کار از چه منابعی استفاده کنیم نیز دیگر موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. چراکه منابع کسب و کار بر ۴ مدل زیر هستند:

  • منابع فیزیکی «Physical Resources»

منابع فیزیکی را می‌توان همان امکانات و تجهیزات در نظر گرفت، مانند دستگاه‌های تولیدی، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، سیستم‌ها، پایانه‌های فروش، شبکه‌های توزیع و …. این دسته از منابع برای برخی از کسب‌وکاها اهمیت فراوانی دارند، اما برخی دیگر از کسب‌وکارها نیز زیاد به آن وابسته نیستند و به تجهیزات یا گزینه‌های فیزیکی گسترده‌ای نیاز ندارند.

  • منابع فکری «Intangible Resources»

منابع فکری را نیز می‌توان همان ایده‌ها، خلاقیت‌ها و نقشه‌های ذهنی تصور کرد که در صورت اجرایی شدن می‌توانند موجب رشد کسب‌وکار ما شوند. این منابع به منابع نامشهود هم مشهور هستند، چراکه جنبه‌ی فیزیکی ندارند و صرفاً یک فکر یا ایده هستند.

  • منابع انسانی «Human Resources»

اانسانی بیشتر به نیروی انسانی کارآمد اشاره دارد. برخی از کسب‌وکارها بشدت به نیروهای انسانی در تمام بخش‌های خود نیاز دارند و باید روی گسترش این منبع مانور بدهند. این در حالی است که برخی دیگر از کسب‌وکارها به این منبع وابسته نیستند و تنها چند نیروی انسانی که در بخش‌های اصلی مشغول به کار باشند، کافیست.

  • منابع مالی «Financial Resources»

منابع مالی به ضمانت‌نامه‌ها، خطوط اعتباری و دیگر گزینه‌های مالی اشاره دارد که می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت کار یک واحد کسب‌وکار داشته باشد. برخی از کسب‌وکارها از منابع مالی خود بالاترین بهره را می‌گیرند و بشدت به آن‌ها وابسته هستند.

حالا که می‌دانیم برای راه اندازی کسب و کار از چه منابعی استفاده کنیم و با انواع آن‌ها آشنا شدیم، می‌توانیم منابع کسب‌وکار خاص خود را بسنجیم. البته علاوه بر مواردی که بیان شد یک نوع دیگر هم از منابع وجود دارد که به آن «منابع معنوی» گفته می‌شود و به برند، اختراع، حق تکثیر، مشارکت و مشتریان اشاره دارد. ایجاد این نوع از منابع برای کسب‌وکارها دشوار است، اما گر ایجاد شود می‌تواند موفقیت چشمگیری را به همراه داشته باشد. مانند موفقیتی که برندهایی مانند سونی، نایکی و اپل از نام برند خود گرفته‌اند.

در انتخاب کسب و کار چه اصولی را باید رعایت کرد؟

در قسمت‌های قبلی به شما گفتیم که در انتخاب کسب و کار چه اصولی را باید رعایت کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اصول ۲۵ گانه راه اندازی کسب و کار اشاره کرد. شما با استفاده از این ۲۵ مورد می‌توانید از تمام جنبه‌ها کسب‌وکار خود را رشد دهید و در نهایت به موفقیت مالی که انتظارش را دارید، برسید.

اما قبل از توجه به این ۲۵ مورد بهتر است به یک اصل اساسی دقت داشته باشید که به «اصل صداقت» مشهور است. اگر شما در تولید محصولات و ارائه‌ی خدمات خود صداقت نداشته باشید، هرچقدر هم ظاهر کسب و کار خود را موجه جلوه دهید، مخاطب و مشتریان شما، عدم صداقت شما را درک خواهند کرد. پس قبل از توجه به هر مورد دیگر، با خود و مشتریانتان صادق باشید. جنسی که تولید می‌کنید را با کیفیت مطلوب ارائه دهید. آن‌گاه اگر صداقت کامل وجود داشته باشد، دیگر مراحل نیز با موفقیت طی خواهند شد.

وقتی دقیقاً بدانید در انتخاب کسب و کار چه اصولی را باید رعایت کرد و همچنین بر دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار نیز تسلط داشته باشید، حتماً می‌توانید کسب و کار موفقی را راه اندازی و مدیریت کنید. چون شمایی که در حال مطالعه‌ی این متن هستید و تا به اینجا پیش آمده‌اید، حقیقتاً به فکر یادگیری هستید و این خصوصیت شما، مطمئناً باعث ارتقای کسب و کارتان خواهد شد.

سخن نهایی

در مطالب فوق، دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار به همراه منابع و اصول پیش از راه اندازی کار را مطرح کردیم. قطعاً راه اندازی اصولی کسب و کار، کار سختی است و به ساعت‌ها تفکر و جمع آوری اطلاعات نیاز دارد. اما در عمل به دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار، باید دقت بالاتری داشته باشد تا انتظارات بلندپروازانه و ناروا، کسب و کاری که می‌توانست در آینده بسیار موفق باشد را دچار نابودی نکند.

همین که هربار مقداری نسبت به قبل در کارتان رشد کرده باشید و از آموزش و تلاش دست برندارید، برای موفقیت کارتان کافیست. پس حتماً دو مورد از اصول انتخاب صحیح در کسب و کار را جدی بگیرید و ضمن توجه به دیگر اصول راه اندازی کسب و کار، آن را نیز همواره و در هر شرایطی در نظر داشته باشید.

در این نوشته قصد داشتیم تا دنبال کنندگان اصول راه اندازی کسب و کار را با روش‌ها و مبانی پایه‌ای این حرفه آشنا کنیم. درباره چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم، اصول موفقیت در کسب و کار گفتیم.

روش‌های حرفه‌ای و شخصی‌تری در مورد این مبحث بیان شد. همچنین در باره دلایل اهمیت شناخت این حوزه برای انواع کسب وکارها صحبت کردیم.

این نکته بسیار مورد توجه است که افراد با داشتن یک کسب و کار موفق می‌توانند زندگی کاری و خانوادگی بهتری را نیز تجربه کنند. به شما پیشنهاد میکنیم دوستانتان را دعوت کنید تا از این مطالب استفاده کنند.

برخی از سؤالات رایج

راه اندازی کسب و کار شخصی چگونه است؟

معمولاً افراد زمانی به کارآفرینان اعتماد می‌کنند که نتیجه‌ی مشخصی از فعالیت آن‌ها دیده باشند. بنابراین در ابتدای امر باید خودتان تنهایی همه کارها را انجام دهید.

چگونه باید به رشد در کسب و کار  سرعت بخشید؟

زمانی که چشم‌انداز و ماموریت کسب و کارتان را مشخص کردید و نقطه شروع‌تان را برای مدیریت بهتر منابع اندکی محدود کردید،  باید بدانید محکوم به پیشرفت با رشد سریع شدید.

اصول راه اندازی کسب و کار در زمینه مدیریت چیست؟

  1. در زمینه توسعه و گسترش هدفمند فکر کنید
  2. رقبا را بشناسید و متفاوت تر از آنها عمل کنی
  3. یک تیم حرفه ای و کارآمد تشکیل دهید.
  4. تصمیم‌های نهایی خود را سریع عملی کنید.
  5. قدردانی کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 16 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست