مراحل ده گانه پیشرفت در کار
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

نقشه‌ ۱۰ مرحله‌ای پیشرفت در کار

پیشرفت کاری در سال ۱۴۰۰ به دانش، آگاهی، مهارت و خلاقیت بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل نیاز دارد. همانطور که می‌دانید مشاغل سنتی نیز باید به سمت مدرن شدن و استفاده از رسانه‌های اجتماعی روی بیاورند تا بتوانند مخاطبین هدف خود را حفظ کرده و مشتریان تازه‌ای پیدا کنند. مراحل ۱۰گانه‌ی زیر باید به‌صورت ترتیبی روی کسب‌وکار شما پیاده شوند، چراکه اگر ترتیب رعایت نشود، ممکن است نتیجه دلخواه بدست نیاید. این ۱۰ مرحله‌ی سلسله مراتبی به قرار زیر هستند:

  • تعیین هدف پیشرفت کاری

طبیعتاً هرکسی که بخواهد پیشرفت در کار را تجربه کند، اهداف مشخصی در سر دارد. البته گاهی این اهداف بسیار مبهم هستند و باعث می‌شود تا افراد در مسیر پیشرفت کاری خود دلسرد شوند، زیرا هدف روشنی ندارند که به آن‌ها انگیزه بدهد. بنابراین تعیین یک یا چند هدف کاملاً واضح و شفاف از هدف پیشرفت خود داشته باشید.

برای مثال، یک کارمند ممکن است با کسب مهارت‌های لازم در زمینه شغلی خود، به فکر خروج از کارمندی و بنا نهادن کسب و کار مستقل خود باشد، اما کارمند دیگر بخواهد پُست سازمانی بالاتری را دریافت کند. پس تنها پس از تعیین هدف کلی خود می‌توانید دیگر مراحل پیشرفت کار را دنبال کنید.

  • تعیین بازه زمانی پیشرفت کاری

هدفی که تعیین کرده‌اید به چه مقدار زمان نیاز دارد تا محقق شود؟ یک ماه، سه ماه، شش ماه، یک سال، دوسال یا چند سال؟ تعیین یک زمان نسبتاً معقول برای رسیدن به پیشرفت کاری، به شما کمک می‌کند تا طبق همان زمان برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

  • پرورش باورهای مثبت

قبل از هرگونه اقدام عملی برای پیشرفت در کار، باید ببینید چه باورهای مثبت و منفی نسبت به برنامه‌ی پیشرفت خود دارید. اگر شما در ذهن‌تان پیشرفت کاری را امری بیهوده بدانید، هرچقدر هم که تلاش کنید، پیشرفتی حاصل نخواهد شد. اگر شما با خود فکر کنید که در اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، هیچ راهی برای ارتقای کاری وجود ندارد، باز هم نتیجه‌ای بدست نمی‌آید.

پس قبل از شروع به تلاش کردن، حتماً باورهای منفی خود را به باورهای مثبت و سازنده در مورد پیشرفت خود تبدیل کنید. برای تغییر این باور می‌توانید روزانه الگوهای موفق (افرادی که در کار خود پیشرفت کرده‌اند) را بررسی کرده یا بیوگرافی انسان‌های موفق را مطالعه فرمایید. راه‌های بسیار بیشتری هم برای ساختن باورهای مثبت وجود دارد که با مشاوره و مطالعه می‌توانید از آن‌ها آگاه شوید.

  • مدیریت زمان

معمولاً هر فردی در طول شبانه‌روز ۲۴ ساعت وقت دارد که ۸ ساعت آن را در خواب به سر می‌برد تا انرژی خود را بازیافته و قدرت انجام کارها را داشته باشد. بنابراین ۱۶ ساعت می‌ماند که هر فرد می‌تواند فعالیت‌های کاری و شخصی خود را در همین بازه سازماندهی کند. باید طوری برنامه‌ی خود را تنظیم کنید که هم از وظایف شخصی و کاری‌تان غافل نشوید و هم وقت کافی برای برنامه پیشرفت در کار را هم داشته باشید.

  • کسب مهارت‌های لازم

با توجه به زمانی که برای پیشرفت خود چیده‌اید، حالا باید نوع مهارت‌های لازم برای دستیابی به اهداف خود را تعیین کرده و برای آموزش‌ آن‌ها دست به کار شوید. مثلاً اگر شما برای رسیدن به پیشرفت کاری، به مهارت بازاریابی و فروش، کار با رسانه‌های اجتماعی، ایجاد سایت، تایپ ده انگشتی، کار با یک نرم‌افزار خاص یا کار با یک دستگاه خاص نیاز داشته باشید، باید حداقل یک تا دو ساعت به‌صورت روزانه برای یادگیری آن وقت بگذارید.

  • مشورت گرفتن از افراد باتجربه

اگر نمی‌دانید برای رسیدن به هدف خود، دقیقاً به چه مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارید، می‌توانید از افراد باتجربه (در همان حوزه کاری) مشورت دریافت کنید. این افراد می‌توانند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه کنند. اگر شخص خاصی را نمی‌شناسید که در زمینه‌ی کاری شما به موفقیت رسیده باشد، می‌توانید از کارشناسان دکتر ویز کمک بگیرید.

  • پرورش خلاقیت

گفتیم که پیشرفت در کار سال ۱۴۰۰ به خلاقیت هم نیاز دارد. اگر تابحال هیچ کار خلاقانه‌ای نکرده‌اید، باید از خلاقیت‌های بسیار کوچک آغاز کنید. مطمئناً هر انسانی در وجود خود، شیره و عصاره‌ی خلاقیت‌های خاصی را دارد که به مرور باید از آن‌ها بهره بگیرد. پس فکر نکنید که نمی‌توانید خلاق باشید، چون حتماً می‌توانید.

  • پرورش مهارت‌های ارتباطی

شاید باورتان نشود، اما طبق تحقیقات صورت گرفته، بیش از ۸۰ ٪ درآمد افراد از طریق ارتباطات بدست می‌آید نه تخصص! برای رسیدن به هر پیشرفت کاری، علی‌رغم مهارت‌هایی که برای پیشبرد یا راه‌اندازی یک کار نیاز داریم، به مهارت‌هایی هم نیاز داریم تا بتوانیم به کمک آن‌ها با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنیم. ممکن است شما انسان درون‌گرا و گوشه‌گیری باشید که تمایل چندانی به برقراری ارتباط با انسان‌های جدید ندارد، اما اگر حقیقتاً خواستار پیشرفت در کارتان هستید، باید از دایره امن خود خارج شده و مهارت‌های ارتباطی مؤثر و ارتباط غیرکلامی را فرابگیرید.

  • دسته‌بندی فعالیت‌های روزانه

اگر برای هر روز خود برنامه‌ی مشخصی تعیین نکنید، دیر  یا زود از برنامه پیشرفت در کار خود عقب می‌مانید. تنها فعالیت مستمر و روزانه است که در نهایت می‌تواند شما را به چشم‌انداز موردنظرتان برساند. حتی اگر شده روزی نیم ساعت را به پیشرفت کارتان اختصاص دهید، اما هرگز حتی یک روز از انجام آن غافل نشوید. شب‌ها قبل از خواب، برنامه فردای خود را تعیین کنید و سپس براساس آن کارهای خود را به پیش ببرید. (بهتر است در برنامه‌تان فقط ۳ تا ۵ کار اصلی وجود داشته باشد تا بتوانید آن‌ها را انجام دهید، در غیر اینصورت زمان کافی برای انجام تمام کارها را نخواهید داشت!)

  • بررسی بازخوردها و بهبود عملکرد

پس از اینکه یک یا دو هفته بر اساس برنامه روزانه خود عمل کردید، پیشرفت خود را ازیابی کنید و ببینید اگر با همین فرمان پیش بروید، آیا در زمانی که تعیین کرده‌اید، به هدف خود خواهید رسید یا خیر؟! اگر برنامه‌تان خوب اجرا شده، همان را ادامه دهید، اما اگر فکر می‌کنید برنامه‌تان به اندازه کافی کاربردی‌ نیست، آن را تغییر دهید. آنقدر این تغییر را ادامه دهید تا در نهایت به یک برنامه‌ی تخصصی برسید که هر روز شما را به هدفتان نزدیکتر کند.

نحوه کنترل میزان پیشرفت شغلی

اینکه مسیر پیشرفت شغلی خودتان را بررسی کنید و بتوانید آن را کنترل کنید، یکی از موثرترین راه‌های پیشرفت در کار است، در واقع با دانستن این امر که پیشرفت شغلی چیست و چه مسیرهایی را باید برای رسیدن به موفقیت شغلی طی کرد، می‌توان در هر کاری موفق شد. محقق شدن این امر نیز تنها با وجود مشاوره پیشرفت شغلی امکان پذیر می‌باشد.

پس از رسیدن به پیشرفت لازم و موفقیت، حال لازم است که بتوانید به خوبی آن را کنترل کنید. مدیران برای اینکه به توسعه کارمندان خود کمک کنند باید سرمایه‌های انسانی و منابع انسانی خود را اولویت بندی نمایند. در ادامه به چند روش برای تسلط بهتر کارمندان بر حرفه خود اشاره خواهیم کرد. این روش‌ها می‌تواند برای شما به عنوان راهکارهای پیشرفت در کار تلقی شود:

  1. آنچه را که شما را با آن ارزیابی می‌کنند، درک کنید. این بدین معنی است که در ابتدا موقعیت شغلی خود را در آن شرکت و یا سازمان مشخص نمایید و همچنین معیارهای موفقیت و اهداف شغلی خود را نیز تعیین کنید. راه پیشرفت در کار این است که بتوانید نقاط مثبت خود را به مدیرتان نشان دهید و در مسیر درستی قدم بگذارید.
  2. پیدا کردن یک راه حل مناسب برای رفع نقاط ضعف خود می‌تواند یکی از راهکارهای پیشرفت در کار باشد که در مشاوره پیشرفت شغلی بدان اشاره می‌شود. همیشه نقطه ضعف‌ها مانع رسیدن افراد به موفقیت می‌شوند، بنابراین باید ابتدا نقاط ضعف خود را شناخته و برای رفع و حل آن‌ها چاره ای بیندیشید. همین باعث بهبود در عملکرد شما خواهد شد.
  3. کد گذاری آموخته‌هایتان می‌تواند شما را در مسیر موفقیت شغلی یاری کند. بدین معنی که تمام آموخته‌ها و بازخوردهای خود را در جایی یادداشت نمایید. همچنین فهرستی از مهارت‌های خود را تهیه نموده و هر مورد را ارزیابی نمایید. به عنوان مثال، چنانچه شما بازاریاب تجاری هستید، شاید در بخش توسعه تبلیغات به مهارت خود نمره A را اختصاص بدهید و در علم فروش نمره C و همچنین در قیمت گذاری‌ها نمره B را به خود بدهید. این امر موجب می‌شود تا مهارت‌هایی که نمره کمتری دریافت کردند را بهبود بخشیده و تمرکز خود را به آن بخش‌ها اختصاص بدهید تا به گفته مشاوره پیشرفت شغلی بتوانید موفق عمل کنید.
  4. در تیررس رده‌های بالا باشید. یکی از راه‌های پیشرفت شغلی این است که خودتان را در معرض دید رهبران ارشد قرار دهید. برای این کار می‌توانید به صورت داوطلبانه در رویدادهای مختلف شرکت کنید. این کار بسیار ساده بوده و می‌تواند منجر به ارتباط صمیمی میان شما و رهبر ارشد شما شود. این گونه او شما را در عمل می‌بیند و همچنین متوجه کمک‌های شما و توانایی‌های شما می‌شود. این یک راه پیشرفت در کار بوده که اغلب نادیده گرفته می‌شود.
  5. تخصص پیدا کردن در روند رشد سازمان یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت در کار است که می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر نماید. ممکن است شرکتی که در آن مشغول به کار هستید در قسمت‌هایی مانند بخش تکنولوژی و یا هوش مصنوعی دچار اختلال شود و یا ضعف داشته باشد. شما باید آن بخش از شرکت که دچار ضعف است را بتوانید پوشش دهید. مشاوره پیشرفت شغلی به شما می‌گوید که همیشه کاری را انجام دهید که بسیاری از افراد از پس آن برنمی‌آیند، این منجر به موفقیت شما در هر شغلی که دارید خواهد شد. پس بهتر است در مسیر پیشرفت شغلی خود، مهارت‌ها و تخصص‌های خودتان را افزایش دهید.
  6. یک مشاوره پیشرفت شغلی خوب می‌تواند اشتباهات شما را گوشزد کرده و به شما روش‌های درست رسیدن به موفقیت را یادآور شود. پس اگر نمی‌دانید برای پیشرفت در کار چه باید کرد، بهتر است دست به دامان یک مشاور خوب شوید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست